söndag 7 december 2014

Idag det andra ljuset tänds…






































Känns så mysigt att få tända andra ljuset i vår adventsljusstake som jag äntligen fått ihop. Visst är det mysigt? Fick till och med griljerat den första skinkan och gjort min första egna senap i mitt liv. Så lätt och sååååå gott! Kanske var jag lite för djärv med konjaken, men det får jag rätta till vid nästa tillverkning :-) 

Måste slå ett slag för Scans lättrökta skinka. Så otroligt god med lite rökig smak, utan att vara för mycket. Så funderar du på vilken skinka du ska köpa i år, tycker jag verkligen du ska testa denna. Finns både som rimmad och färdigkokt. Finns ju inget bättre när man tagit ut den färdiggriljerade skinkan och den svalnat något och man skär den första skivan och på med ett lager senap. Hmmm…så gott! 

Igår var det feber i huset… igen :-( Lillstumpan har verkligen inget bra imunförsvar just nu. Vi får trösta oss med och hoppas det stämmer att "sjuk som barn, frisk som en nötkärna som vuxen". 


 Kram och njut av 2:a advent!





GOURMETMORSANS SÖTA SENAP
ca 3 små burkar

50 g (1 dl) bruna senapsfrön
50 g (1 dl) gula senapsfrön
1 dl äppeljuice
0,5 dl rårörssocker
1 msk honung
0,5-1 msk konjak (smaka dig fram)
2 krm salt
1 msk vit balsamvinäger

Gör så här:
Lägg senapsfröna i en skål och häll på äppeljuicen. Rör om tills fröna sjunkit under ytan.Låt stå över natten. Blanda i socker, honung, konjak, salt och  salsamvinäger. Mixa allt med en stavmixer till en grovkornig senap. Låt dra några dagar i kylen innan den serveras. Önskas senapen bli något mildare kan man tillsätta grädde strax före servering. Senapen håller ca 3 veckor efter tillagning i kylen.

Perfekt som gå bort present.

De små burkarna finns att köpa på Lagerhaus eller andra välsorterade livsmedelsbutiker.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar