söndag 16 november 2014

Kyckling Cordon Bleu och lite tapas!







































Hej söndag!

Det har varit ett par intensiva dagar efter programmet Halv åtta hos mig. Igår samlades deltagarna igen och hade provsmakning av våra menyer på Bildepån tillsammans med flera andra utställare och 500 besökare. Det är verkligen kul att det finns sånt enormt intresse och kunskap kring mat och dryck. 
När jag vaknade kändes det som jag varit på värsta röjarefesten, utan att ha druckit en droppe. Så det var en myslördag igår som avslutades med lite plockmat med god salami och ostar och mousserat i  glaset. Sedan toppade vi den med Helens kyckling Cordon bleu från programmet.

Nu ska vi snart packa ihop och ge oss ut i de halländska bokskogarna, till Ästad vingård. Deras första vinskörd är avklarad och vi ska få ta del av en härlig vinupplevelse med vinprovning och vingårdsvandring. Ska bli riktigt intressant och mysigt! 


  Tjingeling!




KYCKLING CORDON BLEU

4  kycklingfiléer
4 skivor cheddar
4 skivor rökt skinka eller kalkonbröst
(Jag rekommenderar ett tunt lager dijonsenap mellan också)

DUBBELPANERING
1 dl vetemjöl
2 krm salt
1 krm peppar
1  ägg
1 dl ströbröd
2-3 msk smör eller margarin till stekning

Kyckling
Sätt ugnen på 175 grader.
Snitta filéerna, d v s skär dem längs med, så att de fortfarande hänger ihop i ena kanten. Vik ut dem till dubbel storlek. Banka försiktigt ut dem något. Lägg ihop kycklingskivorna två och två med skinka och ost emellan. Sätt ihop med tandpetare.
Vänd dem först i vetemjöl blandat med salt och peppar, sedan i uppvispat ägg och sist i ströbrödet. Låt dem ligga tills paneringen torkat in något. Bryn fettet i en stekpanna. Stek på ganska svag värme ca 10 min på var sida, låt filén få färg. 

Ställ sedan in dem i ugn i ca 20 min på 175 grader. Svag värme är viktigt så att inte paneringen bränns vid. Kycklingen måste vara genomstekt. Håll kycklingen varm. Skär i skivor.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar