tisdag 11 november 2014

Fänkålssalami med krämiga skruvar!








































Efter allt ståhej förra veckan försvann onsdagspastan som jag lovat er. Men den som väntar på nåt gott :-) Ni får till och med receptet en dag i förväg, inte illa ;-) Grundreceptet har jag hållit till ungefär detsamma  och här hemma har det blivit en klassiker. Men efterhand har jag tillsatt lite ny tappning på ingredienserna. Nu är det senaste tillskottet Johnny´s Jalapeno ketchup som är en ny favorit. Den kan man verkligen ha till mycket. Så har du tur finns den fortfarande kvar ute i butikerna. Det verkar som de tagit fram den som en Limited edition. Hittar du den inte, går det givetvis bra med vanlig ketchup och eventuellt lite grön tabasco. Du får smaka dig fram. 

Nu är inte bilderna man tar det roligaste man kan bjuda på. Mörkt när man går på morgonen och mörkt när man kommer hem. Men snart vänder det… många har ju börjat få lite snö, men än så länge har vi på västkusten inte fått njuta av de första flingorna. Jag läääängtar faktiskt. Tycker det är så mysigt. Har ni fått någon snö ännu där du bor? Jag har iallafall försett mig med vinterdäck, det gäller att vara redo :-)


  Skaffa dig en härligt tisdag!




Fänkålssalami med krämiga skruvar

4 personer

Pastaskruvar

3 dl grädde
2 msk Johnny´s ketchup med jalapeno eller annan stark ketchup
2 msk stark chilisås
100 gr ko-ost (som jag kallar det ;-) Se förpackning nedan)
Färsk basilika
Salt, svartpeppar, cayennepeppar

100 gr fänkålssalami (Rekommenderar Gudmundsgårdens fänkålssalami)
100 gr prosciuttoskinka
Ruccula
Parmesanost

Gör så här:
Koka pastan enligt förpackningen.

Häll grädde i en kastrull. Tillsätt johnnys ketchup, chilisås, ko-ost. Låt småputtra och smaka av med salt, svartpeppar och cayennepeppar.
Tillsätt färsk strimlad basilika.

Blanda den kokta pastan med såsen. Rör runt. Lägg upp på tallrik och strö över strimlad fänkålssalami, ruccula, riven parmesanost.





Ko-osten är fin att ha i pasta sås.
Den här är en ny favorit hemma hos oss. Tyvärr verkar det som Johnny´s tagit fram den som en tillfällig produkt. Själv har jag hamstrat några stycken, eftersom jag inte vet om den kommer tillbaka :-)

1 kommentar:

  1. Den maten ska jag minsann laga till endera dagen!
    Snö nää, kanske inte så konstigt då jag bara bor ca 2 mil norr om dig :) Men i barndomstrakterna i norra Norrbotten där börjar det bli vinter minsann!

    Önskar dig en finfin tisdag!

    SvaraRadera