måndag 23 juni 2014

Jordgubbssylt var det här!








































Hej svejs där ute! 
Lever ni? Tycker det ekar tyst från er. Vet att det är mycket utevistelse just nu. Men jag blir sååå glad om ni har ni lust att ge ifrån er ett litet livstecken :-) Ute i det härligt sommarvädret och jag hade absolut också gärna njutit av det, om inte Bella här hemma legat i hög feber. När ska detta ta slut undrar jag….grrrr! Det är märkligt hur barn klarar det här med hög feber oförskämt bra. En annan hade ju legat helt plakat om jag varit i närheten av hennes 40°C.  

Nu frodas de röda bären i landen och det är dags att fylla på med jordgubbssylt i frysen. Den här sylten är nog den som hängt med längst  och den är så otroligt enkel att göra. Det som tar tid är att rensa bären, sedan körs den snabbt i mixer/matberedare och vips har man en smarrig jordgubbssylt att festa loss på :-) Hur söt du önskar bestämmer du själv, men jag vill inte ha den så tok-söt. Så måtten nedan tycker jag är perfekt. 

Jordgubbar är dessutom kalorisnåla och proppade med nyttiga vitaminer och mineraler. Halten av C-vitamin är högra än apelsin och en portion ger dessutom en fjärdedel av dagsbehovet enligt Lennart Ennart (Ennarts hälsa blogg)


Önskar er en fin start på veckan!



Rårörd jordgubbssylt

1,3 kg jordgubbar
1 dl vatten
1 påse fryspulver
3 dl strösocker

Gör så här:
Kör jordgubbarna och vatten i en mixer/matberedare. Kör så länge tills du är nöjd med konsistensen  för sylten. Tillsätt fryspulver och strösocker och mixa/blanda ytterligare några varv. Sedan är det bara att hälla upp på burkar eller i fryspåsar. Jag tycker det funkar alldeles utmärkt med fryspåsar. De tar mindre plats i frysen och enkla att tina. I kylen håller sig sylten ca 1 vecka.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar