söndag 12 januari 2014

Sotad lax med basilika - och avokadokräm!








































Hej söndag!

Då var förkylningen och kylan ett faktum. Att kylan skulle komma var ju rätt väntat, men att förkylningen skulle bita på mig trodde jag faktiskt inte. Barnen och mannen här hemma har varit förkylda sen innan jul, och jag har klarat mig... trodde jag ;-) Hoppas bara att det går snabbt över, men just nu känns det som det riktigt har etsat sig fast. Men kylan gillar jag. Visst är det underbart när det biter i kinderna, förhoppningsvis får vi lite snö också så vi kan ge oss ut i pulkbacken. Det är ju sååå mysigt när man ger sig ut och har med sig lite varm choklad i termosen. Kanske ges det tillfälle för mig att ge mig ut för att testa långfärdsskidskor som jag tänkt ett tag. Vi får väl se hur länge kylan håller i sig.
Ikväll blev det Sotad lax med basilika- och avokadokräm med en liten vintrig sallad. Satt som en smeck den här söndagskvällen. 

Nu blir det sängen!
 


♥Härlig vecka på er!


Sotad lax med basilika- och avokadokräm

4 personer
 
4 frysta laxfiléer
3 msk råsocker
0,5 msk chilipeppar
0,5 msk paprikapulver
2 tsk salt
0,5 tsk svartpeppar
3 salladslökar
3 tomater
1 kruka basilika
2 stora avokado
100 gr färskost naturell
1 dl creme fraiche
salt och peppar
Lite pressad citron

Gör så här:
Sätt ugnen på 100 grader.
Blanda socker, chilipeppar, paprikapulver, salt. Gnid in laxfiléerna med kryddblandningen.
Sota laxen i en torr stekpanna i ca 1 minut på varje sida. Lägg sedan i form och in i ugnen i ca 10 minuter eller tills innertemperaturen visar 35 grader.
Ansa och strimla salladslöken fint. Dela tomaterna fint. Plocka basilikan och strimla dem grovt. Dela, ta ut kärnan, gröp ur och tärna avokadon.
Blanda grönsakerna med färskosten och creme friachen. Smaksätt med salt och peppar och några droppar pressad citron.

Servera med blandad sallad, riven rödkål, blodapelsin och valnötter.
 
 

 


 

2 kommentarer:

  1. En fiskrätt helt i min smak:)
    Krya på dig

    SvaraRadera
  2. Hejgourmetmorsan! Först vill jag tacka för en grym blogg. Jag använder din blogg som en middagsbibel. Jag testar allt du gör och det smakar så gott alltsammans. Jag undrar om du har receptet på Passionsfruktsmoussetårtan ni åt på nyår? Den ser verkligen spännande ut. Tack för den bästa bloggen någonsin! Kramar från anna

    SvaraRadera