torsdag 26 december 2013

Den "lille" ... Pepparrotssnaps!








































Jag har verkligen aldrig gett mig på det där med att krydda egen snaps. Men efter att varit på julbord så där några dagar innan jul, och insett att jag faktisk kan få till en liten hemmakryddad snaps innan jul och bjuda på, fick jag eld i baken. Jag föll verkligen för pepparrotssnaps och detta var bara nåt som jag MÅSTE testa. Tack Mattias för att du delade med dig. Jösses vad enkelt och lätt det var. Funderar på vilka andra smaker som jag skulle kunna ge mig på? :-) Några förslag nån?
Helan går...sjung hoppfaderallanlej!



Pepparrotssnaps
1 flaska

70 cl sprit
50 gr färsk pepparrot i skivor

Gör så här:
Skär pepparroten i skivor. Lägg pepparroten i kaffefilter. Häll spriten i en ex. större syltburk.
Fäst kaffefiltret med pepparroten ovan spriten utan att det kommer i kontakt med varandra. Fäst kaffefiltret runt kanten på syltburken och sätt på tätslutande lock. Låt stå i 2-3 dygn beroende på hur mycket smak man önskar. Ta bort kaffefiltret och häll upp på ren glasflaska. Sedan är det bara att njuta av den "lille"!




 




1 kommentar:

  1. Nej, det där med snaps är ju en hel vetenskap och jag är nog mer av en vinmänniska:) Men du har så mycket godsaker här på din blogg så det svämmar över, jag scrollar fram och tillbaka och försöker bestämma mig för vad vi ska bjuda föräldrarna på när de dyker upp hos oss på lördag!
    Önskar dig sköna mellandagar!
    Kram
    Suz

    SvaraRadera