tisdag 5 november 2013

Gremolatapanerad kyckling med ananassalsa!










































Det är verkligen förkylningstider nu! Grrr.... Vi har haft sjukstuga här hemma och vi är inne på vår andra vecka. Lillskruttan och mannen varit sjuka samtidigt, vilket har gjort det hela lite enklare, iallafall för mig! Än så länge har jag klarat mig, och jag hoppas att så förblir. Det är verkligen inget roligt. De har legat däckade och inte orkat alltför mycket, stackarna :-( 

Tidigare idag visade de på TV när Sveriges U17 i fotboll spelade match i VM. Vincent frågade då var Zlatan var. Vi fick förklarat att han inte spelade denna matchen. -Men det är ju Sverige som spelar sa han. Så fick vi förklarat att det är yngre killar som spelade denna gången.

- Kanske ska du spela fotboll när du blir stor sa Jonas
-Klart jag ska, sa Vincent
- Spelade du fotboll pappa?
- Ja det gjorde jag. Jag spelade i Lilla Träslöv svarade Jonas.
- Det ska jag också, fast jag ska spela i "Stora Träslöv". Jag vill inte spela i det lilla laget. 

Det är verkligen roligt att höra deras tankar. Man måste sikta högt för att nå stjärnorna. Det gillar jag, även fast laget mest troligt inte byter namn ;-)

Vad siktar du mot? Vilka mål har du i sikte? Ibland är det värt att stanna upp och tänka efter. Alla är vi olika och vägen mot målet kan se väldigt olika ut. Ibland kanske vägen blir krokig, men det är inte det som räknas, utan att du kommer fram. Kom ihåg, det är bara du som sätter dina mål, stora som små.

Mitt mål idag var att få till en enkel rätt på kyckling, så vad sägs om Gremolatapanerad kyckling? En smarrig rätt som passar perfekt att servera med sallad och härlig ananassalsa. Vill man så kan man lägga till en god potatispuré. 


♥  Kram



Gremolatapanerad kyckling med ananassalsa och sallad
4 personer
4 kycklingfiléer
1 citron
3 vitlöksklyftor
1 knippe persilja
1 tsk salt
1 krm svartpeppar

Gör så här:
Sätt ugenen på 200°C. Skölj citronen och riv skalet. Skala och finhacka vitlöken. Finhacka persiljan. Blnada citronskal, vitlök och persilja.
Krydda kycklingen med salt och peppar. Vänd filéerna i gremolatablandningen. 
Bryn filéerna i smör i stekpanna i ca 2 minuter eller tills de fått fin färg. Tillaga kycklingen i ugnen i ca 30 minuter eller tills innertemperaturen är 70°C. 


Ananassalsa

4 personer

1/2 ananas
1 orange eller grön paprika
1 röd lök
2 vitlöksklyftor
1 kruka färsk koriander
0,5 dl olivolja
2 msk vit balsamvinäger
1 dl mango chutney
0,5-1 msk chipotlepasta (chilipasta)
Peppar

Gör så här:
Skär ananasen i mindre bitar. Likaså paprikan. Hacka
rödlök, vitlök, och koriander. Blanda samman alla
ingredienser och låt stå och dra.


Servera med en god grönsallad!





1 kommentar:

  1. Vilka underbara kommentarer från Vincent!:)
    Tack dessutom för receptet - behövde lite ny inspiration just kring kycklingrätter.
    Hoppas att ni snart frisknar till därhemma !

    SvaraRadera