måndag 16 september 2013

Ryggbiff med friterade potatissticks och fikonsallad! Nytt och fräscht!

Ny vecka på intåg! Igår packad vi in hela familjen och drog till nyöppnade Lager 157 i Kållered. Så barnens höstgarderob är nu kirrad från topp till tå! Härligt! Efter Lager 157 tog vi oss vidare mot Kungsmässan. Barnen behövde nämligen lite stövlar och skor inför hösten. Som många kedjor, jobbar man ju aktivt med klubbkort, kundkort eller vad man nu valt att kalla det. Likaså i denna butiken som vi hamnade i. Väl i kö, hör jag expediten fråga kunden framför mig om hon är medlem i deras kundklubb.  - Nej, svarar kunden, varpå dialogen tar slut. Märkligt tänker jag. Tänker hon inte värva henne till deras kundklubb och förklara fördelarna? Sedan var det min tur, och hon frågar mig samma sak om jag är medlem i kundklubben. - Nej, svara även jag, och hon tar betalt utan att fortsätta dialogen. Jag vet att många kedjor satsar mycket på att utbilda sin säljpersonal, och de hade nog storknat om de hört denna dialogen. Bra start, men sen då? Missade ju hela avslutet? Där gick de miste om 2 potentiella medlemmar ;-) Undra hur många fler hon frågade denna dagen?  

Idag var det verkligen höst på riktigt! Mysigt tyckte jag imorse när jag trampade iväg till jobbet fullt påpälsad med regnställ. Trots regnet tycker jag det är sååå mysigt med höst, att få kurra in sig och tända lite ljus. Igår lyxade vi till söndagskvällen med Ryggbiff med friterade potatissticks och fikonsallad. Inspirerad från senaste numret av Elle Mat och Vin. Ett fantastiskt gott recept. Värt att prova! Kanske ni lyckas lite bättre med de friterade potatisen än jag gjorde. Fick liksom inte till krispet. Kanske berodde det på att jag la i alldeles för mycket i kastrullen... så blir det när man är "åpen" ;-)

♥ Kram



Ryggbiff med friterade potatissticks och fikonsallad
4 personer

800 gr ryggbiff
salt och svartpeppar
Smör till stekning

Potatisstickor
600 gr sötpotatis alt. vanlig potatis
1 liter frityrolja
salt

Fikonsallad
1 liten rödlök, (tunt skivad, gärna på mandolin)
1/2 dl citronsaft
1 tsk socker
1 msk olivolja/rapsolja
4 fikon (i klyftor)
200 gr blandsallad
200 gr getost ( i små bitar)
1 kruka mynta
salt och peppar

Rödvinsås
2 finhackade schalottenlökar
2 vitlöksklyftor
1 liten grovhackad morot
1 liten grovhackad palsternacka
4 kvistar timjan
1 msk smör.
3,5 dl rödvin
3 dl vatten
3-4 msk konc. kalvfond
2 msk fikonmarmelad
Salt och peppar

Gör så här:
Skala och dela potatisen i tunna skivor. Lägg sedan skivorna på varandra och och skär till tunna sticks. Lägg i en skål med vatten i minst en timma för att dra ut stärkelsen. Slunga potatisen eller torka på hushållspapper. Lägg rödlöksskivorna i en skål tillsammans med citronsaft, salt, socker och olja. Låt vila i kylen i ca 30 min. Sila av vätskan och spara som dressing.

RödvinssåsStek scharlottenlöken, vitlöken, moroten, palsternackan och timjan. Häll på rödvinet och låt småkoka tills vätskan reducerats tills hälften. Häll på vattnet och kalvfonden. Sila av såsen och häll tillbaka den i kastrullen. Tillsätt fikonmarmelad och låt småkoka i ytterligare 10 minuter. När såsen känns lagom tjock, tillsätt smör. Smaka av med salt och peppar. Önskas såsen tjockare går det bra att reda med maizena. 

Sätt ugnen på 100°C. Krydda ryggbiffen med salt och peppar. Stek de rumstempererade köttbitarna en i taget på båda sidorna på hög värme.Lägg dem därefter i ugnsäker form. Sätt i termometer och låt eftersteka i ugnen tills innertemperaturen är 60-65°C för en rosa kärna. Ta ut och vila innan servering.

Fritera potatisen i omgångar på 180°C, tills de fått fin färg. Ta upp med hålslev och låt torka på hushållspapper. Salta.
Arrangera ingredienserna till salladen på tallrik, ringla över den sparade citronsaften från rödlöken. Lägg potatisstickorna och ryggbiffen ovanpå och servera med rödvinsåsen.



I helgen gick vi händelserna lite i förväg och tjuvstartade firandet av vår lilla prinssessa här hemma som blir 2 år. Då jag låg lite risigt till med tiden, och givetvis glömt köpa blommor till borden, fick det bli vad naturen erbjöd ;-)  Lite äpplen från trädgården och lite halm snyltat från bondens skörd. Ja det blir lite annorlunda, men klart godkänt som bordsdekoration tycker ja´;-) Vad tycker ni?
Lägg till bildtext

1 kommentar: