lördag 17 augusti 2013

Fiskgryta de lux!

Grrrr... har sånt strul med både nätet och min dator, så jag tror jag snart blir galen.  Det ska ju bara funka eller hur? :-( Men för tillfället tycks den funka (efter ett antal omstarter), så jag kan titta in och dela med mig av gårdagen lunch. Den här härlig fiskgrytan på torskrygg och laxfilé, toppad med räkor blev så otroligt god.  Tycker verkligen ni ska testa den. 
Min pappa blev dagens lunchgäst, och fisktokig som han är, gav han den toppbetyg. Fast det gör han med det mesta han blir bjuden på ;-) 

♥ Härlig helg på er!



Fiskgryta de lux
4 personer
2 bitar torksrygg eller filé ca 150 gr/st)
2 bitar laxfilé (ca 150 gr st)
1 gul lök
2 vitlöksklyftor, hackade
3 morötter normalstora, ta fler om du får fatt på mindre spröda sommarmorötter
1/2 kålrabbi
1 pkt suger snaps
2 msk tomatpuré
2 tärningar fiskbuljong
5 dl grädde
50 gr smör
5 dl vatten
1/2 dl finhackad dill
Cayennepeppar
Salt och peppar
Garnering:
Citronklyftor
Dill

Gör så här:
Strimla morötterna, kålrabbin i fina strimlor. Hacka löken och vitlöken. Hetta upp en stekpanna och stek i 1/4 del av smöret. Tillsätt tomatpurén, häll på grädden och vattnet. Tillsätt buljongtärning och finhackad dill och låt puttra ihop några minuter. Krydda med cayennepeppar, salt och lite peppar. Tillsist lägg i smöret och rör runt.
Dela varje filé på mitten. Stek fiskfiléerna några minuter på varje sida, tills de är klara. 
Lägg suger snaps i en skål eller djupt fat. Lägg fisken ovanpå, och häll över såsen. Garnera med räkor, dill och citron. 




KÅLRABBI är en grönsak som jag tror många inte tillagar så ofta. Kålrabbin liknas vid en rova och växer ovan jord.  Kålrabbi kallades förr i tiden för nordens citron. Den innehåller mycket C-vitamin, B-vitamin, kalcium, kalium, fosfor, magnesium, folinsyra och massor av grova kostfibrer. Den kan ätas rå, kokad eller stekt och lämpar sig mycket bra i grytor. 

1 kommentar: