tisdag 27 augusti 2013

Björnbärstider!

Hej på er alla Gourmetmorsanläsare!
Det är verkligen sååå otroligt roligt att så många hänger med och följer bloggen. Nu är ju faktiskt hösten här, även fast vi har helt underbart varma dagar med 20°C varmt här på västkusten. Men kvällarna blir ganska fort kyliga och fuktiga. Perfekt att ge sig ut i björnbärssnåren. Barnen tyckte dock inte att det var riktigt lika kul som sin mor. Men med en skål med björnbär och en mamma som gillar att baka, kunde det knappast bli mer rätt. Rabarber byttes ut mot björnbär och vilken fullträff! Björnbär tillsammans med kokos blev en oslagbar kombo. Barnen åt som galningar (bättre att äta än vara ute i snåren :-)) och min pappa och farbror hängde med i samma tempo. Ja vi andra också förstås.  Behöver jag tillägga att pajformen skrapades så ren, att den knappt behövde besöka diskmaskinen ;-) 

Så ut i snåren med er och sedan bakar ni den här fantastiskt goda pajen till kaffet! Det är ni värda!

♥ Njut!




Björnbärspaj+kokos=Oslagbar 

100 gr smält smör
3 dl socker
1,5 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1/2 tsk bakpulver
5 msk kokos
2 ägg
5 normalstora rabarberstjälkar

Gör så här:
Smält smöret och rör ihop alla ingredienserna. 
Skär rabarberna i stubbar och täck botten på pajformen. Är rabarberna lite sura, stö över lite extra socker. Bred över  smeten över rabarberna, och in i ugnen på 175°C i 30 min. Pajen ska vara döbakt! 
Servera med glass eller vaniljsås!

De åt som hejsan! Mormors paj gick verkligen hem hos alla, stora som små! 
Sticksigt i snåren, men såååå goda! 
Handskarna var ju bra mot taggarna, men gick inte lika bra att plocka bär med dem ;-) 

Bättre att äta från bunken, än busken ;-) 

4 kommentarer:

  1. Härliga bilder!
    Vet inte om det ens finns björnbär i min närhet??? ;)
    Kram /Maria

    SvaraRadera
  2. Åh jag saknar björnbär! När vi bodde i Seattle fanns det hur mycket som helst, det blev sylt och pajer och kakor och bär i filen och smoothies och allt möjligt. Nu bor vi i Kalifornien och här är det andra frukter och bär som gäller.

    SvaraRadera
  3. Jag tar gärna och provsmakar! :D

    SvaraRadera
  4. Jag bakade den till fikat på jobbet.. Vi hade knappt behövt diska den pajformen super gooood!! :)´/ Kram Team Sportia!

    SvaraRadera