torsdag 23 maj 2013

Det gror i landen...

Storhandling stod på schemat, och ibland undrar jag hur mycket mat som egentligen kommer hem, eller är största delen förpackningar. När jag stod här hemma och packade upp, fick det knappt plats i min kyl. OK, ni som känner mig vet att min kyl alltid är full. Jag vill gärna kunna laga vad som faller mig in, utan att planera särskilt mycket, och slippa åka och handla. Perfekt med en välfylld kyl  om man får oväntat besök också:-)
Men tillbaka till handlingen... När jag började ta bort förpackningen på vissa varor, insåg jag hur mycket vi har runt våra produkter. Mycket helt i onödan. Så jag var bara tvungen att gör en liten research och kom fram till följande: 

  • Vi slänger 250 kilo avfall per person och år i soppåsen
  • Ungefär 75 % av innehållet i våra soppåsar kan återvinnas eller återanvändas
Källa: Oneplanet.se

Inte undra på att man kånkar hem mycket, som inte ens passerar magen :-) Tur är väl det, och givetvis är ju inte 250 kilo förpackning, men ändå. 

De som tillverkar kanske ska ta sig en funderare på om det är nödvändigt med en stor papperskartong, när varan redan omhuldas med plast. Vi lämnar det nu, men kanske är det fler än jag som någon gång tänkt samma tanke, eller?

Det har varit lite glest med nya recept och inspiration. Idag blev det en rejäl sats med köttbullssmet som blev goda köttbullar, som är perfekt att ha i frysen. Häromdagen blev det Mormors kyckling som är ett väldigt enkelt och uppskattat recept. Tillhör en av våra favoriter! Ni hittar receptet här! Eftersom jag hade lite champinjoner hemma, åkte de också i och det blev riktigt, riktigt gott! 

Nu ska jag låta inspirationen flöda vad det gäller mina rabarber som växer så de knakar ute i landet. Passade även på att göra mig ett inköp idag av färsk grön sparris från Svenstorps by. Så det känns som det kommer blir en härlig mathelg framför mig...Gott-gott-i-gott-gott! 



♥ Härlig helg på er!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar