söndag 28 april 2013

Vinkväll med brudarna!

Morötter och andra krispiga grönsaker kan ju vara hur goda som helst att knappra på innan en middag. Men ibland kan det ju vara trevlig med lite nya inslag. Det fick jag tips på när jag för ett tag sedan var på ett event, och på borden stod det ett härligt fat med blanda färger på morötter toppat med lite grönt. Många sneglade och undrade om det verkligen var något vi skulle äta... men självklart! Å ack så gott det var... Nu hade jag inte turen med mig när jag skulle försöka mig på att göra detta tilltugg när det var dags för vinbrudarna att komma. Det fanns nämligen endast lila och original morötter i butiken. Men har man lite framförhållning går det absolut att beställa detta innan hos din grönsakshandlare. I vilket fall som helst fick det bli ett fat med lila och klassiska oranga morötter som fick lite extra krydda genom att de fick ett kok i lite ättika och strösocker. Ett dekorativt och gott tilltugg! Sedan blev det den nya paradrätten med inbakad fläskrulle med rosmarins, krossad potatis och dragonkräm. Ni hittar receptet här! Efterrätten blev en härlig vit chokladkräm med blanda frukt i olika lager, som verkligen smakade helt underbart! På tal om dessert, blev det just det som föll på vår lott inför cykelfesten. Så nu är det dessert-letande för Gourmetmorsan. Har ni något bra tips tas det tacksamt emot... Har en grej på lut, som jag faktiskt ska testa imorgon tänkte jag. Får se om det blir som jag tänkt mig :-) Återkommer med resultatet :-)


♥ Ha en bra start på den kommande veckan!






Tilltugg på inlagda morötter
4 morötter i blandade färger. 

Lag:
1 dl ättika
2 dl strösocker
3 dl vatten
2 lagerblad

Valfri dipp (Ex. OLW eller Estrella funkar)

Dekoration
Kornmo kex
Roccula

Gör så här:
Skala och skär morötterna i stavar.
Blanda ättika, vatten, strösocker och lagerblad i en kastrull och koka upp.
Lägg i morötterna och låt stå och dra i ca 8-10 minuter. Häll av lagen.

Blanda en valfri dipp. Vill man förenkla funkar det perfekt med en färdig dipblandning. Gör den bara lite innan så den stelnar lite i kylen.
Innan servering lägg dippsåsen på en planka eller annat uppläggningsfat. Ställ morotsstavarna i dippsåsen. Krossa över lite kex (ex. Kornmo)  och toppa med ruccula.




Vit chokladkräm med frukt
4 portioner
1 tsk strösocker
150 g vit choklad
2 dl crème fraiche
Till servering:
4 st apelsin
2 st passionsfrukter
250 g björnbär

Gör så här:
Smält chokladen i vattenbad eller i mikro. Tillsätt sockret och blanda med crème fraiche. Vispa snabbt ihop till en kräm. Skala apelsinerna och skär dem i bitar. Halvera och gröp ur passionsfrukterna. Varva frukt och bär ochkrämen. Toppa med passionsfrukt. 


2 kommentarer:

  1. Mmm vad bra tips med morötterna!!
    Ha en fin dag
    Kram från Victoria på www.victoriasprovkök.se

    SvaraRadera
  2. Verkar gott, provade ni ut några goda viner också?

    SvaraRadera