onsdag 24 april 2013

Karamelliserad hallonkopp för att fira våren!



Hallå på er! Gourmetmorsan anropar världen efter att varit borta ett tag. Jag är ändå så glad över era kommentarer och att ni fortfarande väntar på trevliga och goa inlägg ifrån mig. Trots brist på blogginlägg har jag ändå lagat en massa god mat, och har verkligen ett helt lager med massa goda recept att dela med mig av. Så nu ska det bli bättring. JAG LOVAR! :-)

Har till och med testat lite recept inför cykelfesten som vi har om två veckor. Nu är det bara att vänta om det vankas förrätt, varmrätt eller dessert för oss! Så vi får hållas till tåls ett tag till...;-)

Vet också att det varit och är lite strul med att söka på recepten här på bloggen. Jag håller på att undersöka vad problemet kan vara och hoppas det löser sig inom kort.


Idag blir det till att ge er lite inspiration av en dessert jag gjorde förra veckan. Jag är ett sånt fan av hallon, och tycker det funkar  i många olika konstellationer. Nån mer än jag som älskar hallon? Kanske dags att se över sin hallonbuske som jag köpte nere på Hallongården utanför Trelleborg. Tänk om den kan bringa riktigt mycket bär ;-) Hallongården är förresten ett riktigt hett tips att besöka i sommar! De har ett litet café med underbart goda hallonbakelser, pajer och massa annat gott. Sedan har de försäljning av Hallon också! Bara å frossa! Lovely! 




♥ Njut av dagen!




Karamelliserad hallonkopp4 personer

350 gr hallon/blåbär
0,5 dl florsocker
1,5 dl vispgrädde
150 gr grekisk yoghurt
0,5 vaniljstång alt. 1 tsk vaniljpulver
100 gr socker

Gör så här:
Lägg bären i formar. Strö över lite florsocker. Vispa grädden och blanda den med yoghurten, resten av florsockret och de urskrapade fröna från vaniljstången. Häll blandningen över hallonen och täck över med plastfolie. 
Ställ formarna i kylen och låt stå tills blandningen blivit fast. Strö över socker, och bränn av ytan med gasolbrännare eller i ugnen på grill. Låt sockret bli karamelliserat. 



Underbara bär!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar