torsdag 21 februari 2013

En ny pasta favorit!

Vi har bestämt oss att planera våra vardagsrätter lite flitigare. För när vi kommer hem från dagis och jobb, vill alla här hemma att maten ska stå på bordet NU! Känns det igen hos fler kanske? För oss är det viktigt att vi äter lagad mat på kvällen och framförallt sitter ner tillsammans. Men det går lite si sådär med den planeringen. Men den här rätten hade jag faktiskt lyckats förbereda sedan några dagar tillbaka. Eftersom jag dessutom tog tillfället att bege mig ut på en löprunda när jag kom hem från jobbet, var det ju helt perfekt att bara slänga in formen i ugnen och grädda. Under tiden tog jag mig en härlig dusch... Helt perfekt! Tror ni middagen smakade bra? Oavsett om jag tränat eller inte tror jag den här rätten hade hamnat på vår favoritlista ändå. Härliga smaker som absolut skulle passa bra till ett fyllig glas rödtjut. Men ikväll beslutade jag mig för att hålla mig till vatten...  ;) Ser redan fram emot morgondagens lunchlåda...Yabadabadoooo!

♥ Take care!





Italienska pastarullar
4 personer

1 förpackning färska lasagen plattor
2 mozzarellabollar (á 125 gr)
1 burk ricotta (250g)
1 kruka basilika
1/2 tsk salt
2 krm svarpeppar
Sås:
1 gul lök
75 gr salami
1 msk tomatpuré
1 msk flytande honung
2 krm cayennepeppar
400 gr blandfärs
2 vitlöksklyftor
1 köttbuljongtärning
1 burk krossade tomater
1 msk balsamvinäger
1 krm svartpeppar
2 dl riven ost, ev. parmesanost
Gör så här:
Sätt ugnen på 200°C. Moza 1,5 mozzarella med gaffel och blanda med ricotta. Hacka basilikan och blanda ner i oströran tillsammans med salt och peppar.
Dela lasagneplattorna på hälften. Lägg på oströran och rulla ihop. Lägg i en smord ugnsfast form.
Sås:
Skala och hacka löken. Skär salamin i mindre tärningar. Fräs den i lite olja, tillsätt tomatpurén, honung och cayennepeppar, och fräs ytterligare i några minuter. Tillsätt färsen. Skala och pressa i vitlöken. 
Tillsätt salamin och buljongtärning. Häll över krossade tomater och vinägern. Låt puttra under lock i 10 minuter.
Häll såsen över pastarullarna, och strö över riven ost/parmsanost.
Skär resten av mozzarellan i skivor och lägg överst i formen. Tillaga i ugnen ca 30 minuter.
Servera med en smarrig sallad och en härligt glas rött.


3 kommentarer:

  1. Åhhh vad det såg gott ut : ) kram Sofia

    SvaraRadera
  2. Kanongott, hela familjen jublade. Detta kommer att lagas fler gånger.

    SvaraRadera