söndag 2 december 2012

Kylan slår till... brrr!

Hej i stugorna!
Misstänker att det är många braskaminer som får visa vad de går för denna kalla söndag! Just nu har vi minus 9 grader och det har bara slått till.... Bitar härligt gott i kinderna. Nu fattas bara lite snö, men vad jag förstår har stora delar av Sverige fått snö, både i norr och söder, men här på västkusten lyser den med sin frånvaro. Så jag får vänta lite till... 
Men vi njuter i alla fall av härlig värme från ljus och brasa! Barnen kom hem i fredag med lite fint pyssel, och minstingen hade en lite ljuslykta som jag tycker var sååå sööööt! Dekorerat så det ska se ut som frost och smöflingor... tror att det är strösocker och pärlsocker... men jag får nog kolla upp det närmare så jag inte ljuger för er... till sist ett rött sidenband överst! Verkligen jättefint, så en stor eloge till förskolans påhittiga fröknar  

Igår testade jag ju pepparkakabrulée... men vilken miss! Så jag tänker inte ens dela med mig av receptet här. Det var ett recept, där man skulle köra den i ugnen utan vattenbad, den skulle bakas i ugnen på låg värme i 95 grader. Men vilken miss...den stelnade inte. Så jag ska ge mig på det igen... för jag älskar Creme Brulée... men ska köra på mitt vanliga recept och tillsätta pepparkakskrydda, för jag tror verkligen på att det kan bli gott! Någon som testat och tycker det blev bra?
Mitt vanliga recept hittar ni här! 

Dags att avsluta denna härliga 1:a advent och jag tror jag gör det med den första versen av fyra om advent! Tycker den är så fin!

♥ Härlig advent på er!

"När första ljuset brinner 
står julens dörr på glänt 
och alla människor glädjas 
att fira få advent"

5 kommentarer:

  1. Tråkigt att de inte blev bra. För det lät gott!!
    Läste någonstans att man kan frosta lyktor med äggvita och salt. Kan det vara det eller finns det fler knep?!;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sofie!
      På dagis hade de använt sig av lim, strösocker, pärlsocker och så lite glitter. Det blev verkligen fina, så det är att rekommendera... Lycka till! Kram Gourmetmorsan

      Radera
  2. Ljuslyktan var jättefin, och dina bilder är grymma :) Anna

    SvaraRadera
  3. God advent, fra en leser i Norge

    SvaraRadera
  4. Jag gjorde samma recept, och det blev den största missen som jag gjort. Provade att ställa in dem ytterligare i ugnen MED vattenbad, men de var som en rinnande pepparkakssås.
    Vilken tur att man inte skulle bjuda någon på receptet. Synd, för jag ville verkligen prova! Men skam den som ger sig - det är bara att prova igen, med ett nytt recept!

    SvaraRadera