söndag 23 september 2012

Städning och matlagning...perfekt kombo!

Söndagkvällen är redan här... och nu börjar det bli ganska mörkt ute. Härom kvällen hade vi premiär för höstens första brasa! Ute öste verkligen regnet ner, och då är det mysigt att krypa upp i soffan och höra hur det sprakar från brasan i kappa med smattrandet mot rutan. Då infinner sig ett härligt lugn...det gillar jag.
I ugnen stod en mör och saftig fläskkarré, som skulle bli kvällens middag. Perfekt rätt att slänga in i ugnen om man ska vara hemma för den tar en si så där 4 timmar att tillaga, men det är det värt, för  den bli sååååå otroligt god. Köttet blir så mört så det bara faller isär. Ni ser det nästan på bilden, hur fint det trådar sig.
Perfekt att tillaga under tiden man städar av kanske?!? 

Till köttet serverade jag sallad, kokt majskolv, avocado, tomat, rödlök, gurka å en klick creme fraiche. Helt ljuvligt och en fantastiskt hösträtt!

♥ Njut mina underbara bloggläsare!


Pulled Pork
8 portioner
1 kg benfri fläskkarré
1 stor gul lök
3 vitlöksklyftor
1 dl tomatketchup
1,5 msk chipotlepasta
1 tsk malen koriander
1,5 tsk malen spiskummin
1,5 tsk salt
Till servering:
Sallad
2 avocado
Kan serva tomatsalsa till om så önskas
Crem fraiche
Gör så här:
Sätt ugnen på 150°C. Lägg köttet i en ugnfast form. Skala och hacka löken och vitlöken. Blanda ketchupen med alla kryddor och gnid in i köttet. Spara lite. Strö över löken. Häll 1/2 dl vatten i formen. Täck med lock eller aluminiumfolie. Tillaga i mitten av ugnen i ca 4 timmar. Låt svalna något. Riv köttet i trådar med hjälp av en gaffel och blanda med resten av blandningen. Servera med tillbehören.



6 kommentarer:

  1. Det här låter gott - men det gör ju allt som du skriver om!
    Jag önskar att jag hade...förlåt! att jag tog mig tid till matlagningen, men att göra mat till en person i vardagen - hmmm ingen hit!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår dig! Jag tycker inte heller alltid att det är roligt att laga mat till bara mig! Oftast kör jag på nåt enklare, och nu tycker jag det är viktigt att barnen får i sig bra mat! Så nu blir det kanske inte så många genvägar längre :-) Det som jag tycker är toppen, är iallafall att det blir matlådor för kommande dagar! Kram AE!

      Radera
  2. Tack för ännu ett supergott recept. Olle som normalt inte äter kött åt som en häst & tyckte som han uttryckte det "att det var fantastiskt gott".... Ett toppbetyg med andra ord ;). Kram jennie dower

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket toppenbetyg :-) Heja Olle! Kram på dig Jennie!

      Radera
  3. Så gott det var! Det såg till och med ut som på bilden! Tack för en inspirerande blogg! Vi har introducerat "torsdagspasta", för att hinna läsa dina recept;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna! Dina ord värmer! Kul att ni kör torsdagspasta. Då får jag verkligen se till att på fart på pastarätterna :-) Kram och hoppas jag kan inspirera till kommande stunder i köket!

      Radera