tisdag 25 september 2012

Smör eller margarin? Det e frågan?

Har ni nån gång bakat samma kaka och använd smör kontra margarin i de olika omgångarna? Vad tyckte ni?
Häromdagen anlände de ett paket på posten från Arla. Paketet bestod av likadana kakor, fast den ena påsen var bakad på smör och den andra på margarin. Dagen till ära hade jag också gäster hemma...så jag tog tillfället i akt och gjorde en liten test på mina gäster, vilka de tyckte var godast? Vad det med smör eller margarin? Vad tror ni?
Av 5 som testade, var vi verkligen oense i vårt omdöme. Själv tycker jag de blev mer smak av smör-kakorna... medans några tyckte kakorna med margarin blev mer spröda... Så det var "hugget som stucket" i vår testa panel...;) Någon annan som testat? Vad bakar ni helst med SMÖR eller MARGARIN? 

♥ Baka, baka liten kaka...



9 kommentarer:

  1. SMÖR i Wales :) Sara x

    SvaraRadera
  2. Ja, smaken tycks vara olika! Jag bakar helst med smör!

    SvaraRadera
  3. SMÖR givetvis! Dels för smakens skull men störst anledning till att välja smör är ju för att jag inte vill äta all "skit" som finns i margarin. Inte mycket naturligt med den produkten + att den för det mesta innehåller palmolja.

    SvaraRadera
  4. Alltid smör, minns inte när jag hade margarin hemma sist....=)

    SvaraRadera
  5. Självklart smör! Men smaken beror nog på vad man bakar. Chokladbollar är INTE gott med margarin.

    SvaraRadera
  6. Men herregud, det är ju inte ens en fråga! Om man inte ska baka på riktigt smör är det lika bra att låta bli.

    SvaraRadera
  7. Ja du, smör eller margarin....hmmm.
    En gång gjorde jag mina kanelbullar med lättmjölk och margarin och en annan gång med standardmjölk och smör. Jag säger bara en sak; kanelbullarna med "tjock mjölk" och smör var definitivt bäst!!
    Kram

    SvaraRadera
  8. jag har aldrig kollat vad som smakar godast.. även om jag gissar på smör...
    jag brukar baka med margarin.. för att det är billigast *SNÅL* och för att det är mjukare när man ska röra smör och socker *lat* så går det snabbare och bättre....

    men ska testa nån dag.. kanske ihelgen... göra kanelbullar på äkta smör... :-)

    SvaraRadera
  9. Jag kan hålla med om att smaken är godare m smör och att det blir sprödare m margarin. Testar båda varianterna ofta och kan jämnföra då min son är mjölkproteintollerant.
    Tycker det är en fånig kommentar ovan om att man inte ska baka om man inte anvönde smör, tänk efter först alla kan inte äta smör ska dom inte fåbaka då!?!?!?

    SvaraRadera