söndag 30 september 2012

Höstig inbjudan!

Hej hopp! Idag har jag nog haft världens längsta dag! Igår hade vi underbara vänner här på middag. Det blev ganska sent, och klockan 5.15 imorse...pip...var det dags att gå upp tyckte Bella. Det fanns några som inte var lika nöjda med det! Ynka 2,5 timmes sömn...grrrr! Men, men det är så det är att vara småbarnsförälder antar jag...;)  Så vi drog till Gekås i Ullared, och fick handlat en ny matberedare med tillhörande mixer och ett nytt strykjärn och lite annat smått och gott! Det tycks som allt går sönder samtidigt här hemma just nu! Är det nåt jag inte kan vara utan i mitt kök, så är det matberedare... Världens bästa assistent enligt mig ;)  Vad tycker ni? 
Tillbaka till gårdagens som bjöd på spontan inbjudan till Karin och Martin och lille Vide! Här skulle det var lite höstigt tyckte jag och började brainstorma hur dukningen skulle te sig! Tycker det är fantastiskt roligt, om jag har tid, vill säga! Det blev kål och rödlök och härligt grön mossa på bordet. Sedan fick vinglasen en liten udda lutning, som jag tyckte blev riktigt rolig! Vincent tyckte inte idéen var lika bra, eftersom han gick runt bordet och ställde dem upp igen. Det är inte lätt att förstå sig på mammas konstiga idéer... ;)   Idéen fick jag ur ett reklamblad, som jag läste. Jag är en riktigt "nörd" vad det gäller att läsa och suga åt mig reklam... Antagligen en yrkesskada ;) 
Nej, nu till maten! Det blev en härlig rätt på kyckling i form, men lite sting från sweet chili, ingefära och vitlök. Rätten fick goda lovord, så den kommer jag absolut göra fler gånger! Till rätten serverades ris, mangosås och sallad.
Till dessert blev nåt så enkelt som sorbet toppad med mousserat vin... Ja, det blev helt enkelt lite fest för både smaklökarna och med härliga vänner! 

Imorgon vankas det en god och perfekt vardagsrätt för hela familjen! Kan tipsa om att köpa hem kassler och en ananas..., resten tror jag ni har hemma ;)



Lovely sunday 




Kyckling med sweet chili och ingefära
4 peroner

5-6 kycklingfiléer, delade i 2 delar
2 dl sweet chili
salt och peppar
0,5 dl kinesisk soja
2 msk flytande honung
1 pressad lime
1 pressad vitlöksklyfta
1 tsk dijonsenap
1,5 tumme färsk riven ingefära

Kall sås:
5 dl turkisk yoghurt
0,5 dl mango chutney original
3 pressade vitlöksklyftor
salt och peppar

Gör så här:
Dela kycklingfilén. Blanda sweet chili, salt och peppar, soja, honung, lime, vitlök, dijonsenap, och riven ingefära. Blanda ihop såsen, och låt den gärna stå i kylen över natten. 
Lägg kycklingen i en ugnfast form och in i ugnen på 200°C i 30-35 minuter.
Blanda allt till den kalla såsen. Gör den gärna några timmar innan servering, så den får dra till sig lite.

Servera kycklingen, tillsammans med den kalla såsen, ris och en härlig sallad!


Man tager vad man haver...

Kanske inte den bästa bild, men under all timjan döljer sig en härligt god kycklingrätt...  ;)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar