onsdag 1 augusti 2012

Onsdagspasta med italienska smaker!

Onsdagpastan är tillbaka! För att stanna också hoppas jag ;) Under sommaren blir det ju lite si så där. Man tar det som det kommer mera. Men idag slog vi till på en onsdagpasta, som jag fann inspiration hos bloggkollegan Kryddburken. Tycker upplägger var så trevlig, så jag tog idén fast gjorde fyllningen i italiensk tappning. Tyvärr var ugnen lite väl hetsig idag, så jag hann inte med riktigt, innan den fick sig lite väl mycket färg... men ni ser lite grann på upplägget iallafall.
Lasagnplattorna jag hade hemma var inte heller lika mjuka och formbara, men det funkade och blev verkligen inget fel på smaken! Till det hela blev det ett gott glas rött vin, Tierra Serena! Fylligt och mustigt. Nu ska jag bänka mig i soffan och titta på ännu en Liza Marklunds film... har blivit helt besatt. Tycker de är så bra! Räcker med spänning för min del... sitter ändå där med filten uppdragen till hakan ;) 


♥ Njut av onsdagen!




Italienska trekanter med kyckling

3 kycklingfiléer som tillagas i ugnen alt. grillad kycklingfilé
2 frp. färsk lasagne, gärna formbar och mjuk, alt. kör den några sekunder i  micro så den mjuknar.
1 liten gul lök
1 pressad vitlöksklyfta
5-6 färska champinjoner
ca 150 gram Pomamore tomater,
soltorkade från Ridderheim
1 förpackning Cantadou basilika och örter
0,5 dl pinjenötter
0,5 dl het chilisås, Heinz
Salt och peppar
1 dl färsk basilika
1 dl färsk bladpersilja

GÖR SÅHÄR : 
Bena ur köttet på kycklingen alt. tillaga fileerna i ugnen. Krydda efter behag.
Kör lasagnen i micra några sekunder så den mjuknar, om den är hård.
Börja med bechamelsåsen.
Hacka champinjonerna, gul lök och pressa ner vitlök i het stekpanna med lite olja. Salta och peppra. Blanda Cantadou basilika och örter med de frästa chaminjonerna, löken och vitlöken. Tillsätt tomaterna, chilisåsen, basilikan, persiljan. Smaka av med salt och peppar. Lägg till sist i kycklingen som är skuren i mindre bitar.
Rulla ut lasagnen. Lägg på fyllning och vik över ett hörn så det blir en trakant. Lägg i smord, ugnsfast form. Och så fortsätter du så till du gjort alla sex. Snåla inte med fyllningen, den räcker utmärkt till 6-8 "trekanter".
Häll ostsåsen över formen, lägg i några körsbärstomater och gratinera i 200 grader tills den fått fin färg, ca 20-25 min. 


Gör så här:
Egen bechamelsås :
50 gram smör
3 msk vetemjöl
4 dl mjölk
1 dl grädde
100 gram riven lagrad ost typ Västerbottenost
Salt och peppar
Gör så här: Smält smöret i en kastrull. Gör en bottenredning genom att tillsätta vetemjölet i smöret under vispning och slå på lite av mjölken och fortsätt vispa. Efterhand som såsen tjockar tillsätt med mjölk och till sist grädden. Låt småkoka under omrörning ca 10-15 min, ju längre desto godare blir den. Var uppmärksam på så såsen inte bränner! Smula ner eller riv ner osten på slutet och sänk värmen. Låt osten smälta in. Smaka av med salt och peppar.






Rött vin i glaset - Tierra Serena Reserva 89 kr/flaska och kan köpas på The Wine Company!

2 kommentarer:

  1. Härligt! ;) Vill passa på att tacka för alla underbara kommentarer du lämnar, jag är inte lika flitig men uppskattar varje rad och mening som skrivs! Ha en fin onsdagskväll, här blir det också filmkväll! Stor kram Linda

    SvaraRadera
  2. Var ett kul sätt att servera lasagne på. Låter mycket gott.

    SvaraRadera