torsdag 30 augusti 2012

Björnbärsmuffins!

Gokväll i stugorna! Nu äntligen lyckas jag sätta mig ner en stund, efter att ha sprungit runt som en skållad råtta och försökt packa allt som jag ska ha med mig. Det vankas nämligen tjejhelg i Stockholm...yeah! Ska bli så rackarns roligt ;)  Shopping, god mat och dryck, härliga brudar och så tjejmilen! Blir nog en lugn fredagkväll, eftersom vi ska dra på oss de snabba dojjorna på lördag...men sen blir det "åka av"... Stockholm here we come! 

Nåt annat roligt är att bege sig ut i snåren och plocka björnbär! Det är nåt visst med det... ger mig lugn har jag konstaterat. Finns det mycket bär, vill jag bara plocka mer och mer...svårt att få bort mig från snåren skulle man kunna säga ;)  Men väl hemma igen, fick det bli till att baka lite björnbärsmuffins! Tror mina kollegor blev glada när jag satte fram fatet med muffinsen imorse? 
Nu tror jag minsann att jag ska krypa ner i bädden, så jag är härligt utvilad imorgon...ska bara vänta in resväskan som strax kommer hem! Ur med mannens packning och i med min! Som det kan bli! 
Njut av den kommande helgen, det ska jag göra!

♥ See ya!



Björnbärsmuffinsca 16 mini muffins
2½ dl strösocker
125 g smör
2 ägg
1 dl mjölk
5 dl mjöl
ca ½ tsk ekologiskt vaniljpulver (bourbon-vanilla)
2 tsk bakpulver
½ tsk salt
2½ dl björnbär
1 msk florsocker
Gör så här: Klicka ut smeten i formar och tryck sedan i björnbären. Jag la 3 björnbär i varje form, fast det beror på storleken på formarna.
Rör smör och socker vitt och fluffigt med elvisp på låg hastighet. Tillsätt äggen, ett i taget och rör därefter ner mjölken. Blanda de torra ingredienserna i en separat bunke och blanda försiktigt ner i smörblandningen. Klicka sedan ut smeten i formarna och tryck i björnbären. I miniformar är det lagom med 3 björnbär, fast det beror på storleken på formarna. Grädda på 200°C i ca 15 minuter. Större formar behöver gräddas längre.


1 kommentar: