tisdag 31 juli 2012

Rulltårta med olika sorters bär!

Ett mål jag har haft länge, är att gå igenom alla mina skåp i köket...helt enkelt en köks-städar-dag! Idag kom tillfället... har dock inte hunnit igenom alla skåpen... så det får väl bli imorgon också misstänker jag! Men jag kunde konstatera att man samlar på sig en herrans massa saker som man använder färre gånger än vissa andra saker... så som en elektrisk choklad fondue, skärmaskin, en urkass mandolin, fiskgryta, ja det finns massor av saker jag nog skulle kunna välja bort, men ibland behöver man ju just de här prylarna. Så de får bli kvar... men återigen hamna längst in ;) 
Men mitt i allt fick det bli ett litet bak också... Rulltårta med färska bär och en urgod fyllning med jordgubbssylt med lime och vaniljsmak. Ni hittar sylten här! Så nu får jag se vad det ska bli för pausbak imorgon i mitt städande, i vilket fall som helst ska det bli onsdagspasta. För nu börjar det bli vanliga rutiner här hemma igen ,eftersom mannen har börjat jobba... Själv ska jag njuta lite till av ledighet...***Härligt***!

Kram kram




Rulltårta
15 skivor

3 ägg
2 dl strösocker
1 dl vetemjöl
0,5 dl potatismjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljpulver
ca 0,5 dl strösocker
Fyllning:
Jordgubbssylt med lime och vanilj (se ovan)
Vispad grädde
Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda i de torra ingredienserna och rör ner i äggsmeten. Lägg ett bakplåtspapper på en djup plåt. Bred smeten över bakplåtspapper och grädda i ugnen i ca 7 minuter. Håll koll, beror mkt på ugnen. Häll ett jämnt lager av strösocker på ett bakplåtspapper och stjälp upp kakan på. Dra försiktigt bort bakplåtspappret från kakan och låt svalna. Vispa grädden. Spara lite av grädden till garnering. Den övriga blandas med sylten och bred den över kakan och rulla ihop. Skär sedan i skivor. Garnera varje skiva med grädde och färska bär.



Hmmmm sååååå gott!

5 kommentarer:

  1. Gott med rulltårta och säsongens frukt och bär!

    SvaraRadera
  2. Jag skulle också behöva en kösstädardag, speciellt mitt skafferi! Jättefina rulltårtebakelser!

    SvaraRadera
  3. Ser så gott ut med alla färska bär på!

    SvaraRadera
  4. Vilka jättefina bakverk! Somrigto ch härligt.

    SvaraRadera
  5. Det där så väldigt gott ut:) Något jag måste testa :)

    SvaraRadera