tisdag 29 maj 2012

Wow...ny favvo med lax!

Snart halvvägs in i en ny vecka, och här på Västkusten har sommaren försvunnit för att visa en kyligare sida...Ursch!...Ynka 6 grader imorse, mot helgens 20 grader redan på morgonkvisten. Det är verkligen kontraster, och man hinner lätt anpassa sig efter de här varmare klimatet. Men vi får hålla tummarna för att detta bara är ett litet gästspel av kylig luft ;)  I helgen var vi ju bjudna på konfirmation hos Julia, och det var minst sagt svettigt i en fullsatt kyrka! Men vad gjorde det när man efteråt kunde njuta av trevliga människor och fantastiskt god mat på altanen...  De bjöd på en laxrätt, som blev en ny favorit! Den var så god så jag vet inte vad;) Detta är verkligen ett hett tips, för kommande sommardagar, där det endast behövs en god sås och färsk potatis till. Perfekt rätt att bjuda på och som man lätt kan förbereda dagen innan. 
Nu ska jag hoppa i kojs, för imorgon ha jag tänkt ta mig an en städning och ett besök på torget för lite härliga blommor att ställa på bordet. Åh så onsdagspastan förståss! 


Ses då!
Kram å nattinatti 




Örtig parmesanlax
8-10 personer
1,5 kg benfri laxfilé/laxsida
Marinad:
1,5 dl  olivolja
Rivet skal och saften av  1 lime
1,5 dl finriven parmesanost
1,5 dl finhackade blandade örter
1 msk flytande honung
0,5 msk salt
Topping:
1 kg oskalade räkor
3 msk finhackad dill
Gör så här:
Börja med toppingen. Skala räkorna och blanda dem med dill. Ställ kallt.
Blanda alla ingredienserna till marinaden. Lägg laxsidan på en bakplåtsklädd plåt. Bred marinaden över laxen och stek den i ugnen i ugnens mitt på 150°C i ca 30 minuter. Eller tills en termometer visar 55°C. Förvara laxen kyld till serveringstillfället. Toppa med räkorna. Servera med romsås oh kokt potatis.


Evas goda romsås
6 personer
5 dl creme fraiche
1/2-3/4 tub citronmajonäs
1 burk stenbitsrom
Hackad dill
Salt och peppar
Gör så här:
Blanda samman alla ingredienser. Ställ kallt. 




 Den här lille grabben är lik sin mor, en riktigt liten gottegris ;)




 En nöjd och glad konfirmand! 



6 kommentarer:

  1. Ett recept att komma ihåg till nästa tjejfest. Har en kompis som inte äter kött, lax blir perfekt.

    Kram Malin

    SvaraRadera
  2. Ser riktigt smarrigt ut! Jag kollar din blogg nästan varje dag, den är så himla inspirerande :) Har själv en nystartad matblogg, kolla gärna in den :)
    http://matdelikat.bloggplatsen.se

    MVH
    Cecilia

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Då var vi ju på samma konfirmation:). Vår Linnea (hon med det illröda håret i mitten på gruppbilden) konfirmerades samtidigt som Julia. Ja, herregud vad varmt det var i kyrkan!! Men belöningen var ju det fantastiska vädret efteråt. Perfekt för en konfirmationsbjudning.
    Ha nu en riktigt bra sommar!

    SvaraRadera
  4. Hej !

    Har bjudit släkten på onsdag,, för att fira min 40 års dag :) Då tänkte jag göra den här laxen. Perfekt när man kan förbereda. Men jag undrar:
    Vilka örter skulle du välja att ha på ?

    Ha det bra !!
    Hälsningar från Västerbotten ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Västerbotten!
      Den här kommer absolut bli succe på 40 års festen. Mitt tips är basilika och persilja som är finhackade. Stort lycka till! Kram Gourmetmorsan

      Radera
  5. TAck för ditt snabba svar.
    Det var mycket värt för mej.
    Älskar Basilika, men blev så tveksam på vad jag skulle välja....

    Gillar din blogg.

    Kram från Västerbotten

    SvaraRadera