torsdag 3 maj 2012

Korvtillverkning på Årnäs kött och chark



För ett tag sedan fick jag äran att tillbringa några timmar med dessa herrar på Årnäs kött och chark här i Varberg. Dagen till ära skulle här göras korv. Det är något som jag tänkt skulle vara roligt att testa, men som mycket annat har det ibland blivit svårt för att bli av. Men nu så. Inte visste jag att det skulle bli korvtillverkning med såna här experter. De här "korvgubbarna" besitter en kunskap utan dess like. De vet hur en bra korv ska vara, smaka och se ut! Ett riktigt hantverk måste jag säga. Det finns mycket korv ute i hyllorna i butikerna, och det är skillnad på korv å korv. Här tillverkas korv med endast fina råvaror och hög kötthalt. Inga tillsatser, vilket ger dem högsta betyg. Vi startade dagen med medisterkorv, en smalare variant på falukorv kan man säga. De här herrarna har en gedigen bakgrund och deras entusiasm går inte att ta fel på. Alla hade sina uppgift och de hade gjort det här många gånger kunde jag förstå. När de träffas tillverkas många traditionella korvar, men alltid en ny sort som de testar. Min favorit bland de som gjordes denna dagen är helt klart korven med ädelost. Perfekt inför kommande grillkvällar! Ta er dit, där är öppet idag. Helt fantastiska råvaror! 



Den här mannen har gjort prinskorv många gånger... kunde lätt göra det med ögonbindel... Själv bad jag honom ta det lugnt, så jag kunde lära mig... men ack vad jag bedrog mig. Såg betydligt mycket lättare ut, än vad det faktiskt var! 
Viktigt att korven har rätt konsistens, beroende på vilken korv som ska tillverkas. Detta har Mats kolla på! 


 


Korvarna hängs upp, för att sedan rökas...








Mycket korv blir det... allt tillverkas för hand! Bland alla sorter, har jag en klar favorit, nämligen korven med smak av ädelsot! Den går verkligen inte av för hackor! Hur ska er korvfavorit smaka?


♥  Grill, grillerrill med korvbröd till 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar