torsdag 26 april 2012

När sötsuget faller på! Hemmabakade snickersrutor

-Mamma, vi bakar pepparkakor ropade Vincent glatt. Nej tänkte jag, med två burkar pepparkakor kvar sedan julen, tycker jag inte det var nåt vidare bra förslag det där. Även fast pepparkakor går åt här hemma. Vi har en son som är helt besatt av detta. Har fått flytta upp dem till en högre hylla, då jag upptäck att han står och smaskar i dig dem, när suget faller på ;) Så det fick bli något annat, och som jag nog inte gjort på år och dar, nämligen hembakade snickerkakor. Dessa är så rackarns goda. Jag blev bjuden på dessa för ett tag sedan av Vincents och Bellas BVC sköterska Gun. Visst har vi det bra när vi besöker BVC? Bli bjuden på såna här smarrigheter ;) Perfekt med en liten bit till kaffet! Dejligt;) 


Hembakade snickers
350 gr jordnötssmör, osaltat
2 dl sirap
2 dl socker
9 dl cornflakes
100 gr mörk choklad
100 gr vit
Gör så här:
Häll jordnötssnmör, sirap och socker i en kastrull. Låt smälta, ej koka. Ta bort från plattan och blanda samman med cornflakesen.
Häll upp i form, typ 25x25 cm. Långpanna funkar men inte hela. Smält chokladen i micro eller vattenbad. Först den mörka, och bred över kakan, sedan ringla den vit över med en gaffel. 
in i kylen och låt stelna. Skär upp i bitar.



5 kommentarer:

  1. Ser gottt, gott GOOOTT UT!! :O :) Önskar min mmma kunde baka.. Hon har nog aldrig baka något så länge jag har levt, om man inte räknar färdig pepparkaksdeg då...

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Ska bjuda på dom här nästa gång jag har föräldragrupp. / Sara

    SvaraRadera
  3. Åh så gott!! Vill ha!!!

    SvaraRadera
  4. Inte direkt LCHF:-

    SvaraRadera