torsdag 23 februari 2012

Så söt och go.... Prinsesstårta!



































Jag har aldrig ens tänkt eller gett mig i kast med att baka någon prinsesstårta. Men idag fanns det en stor anledning, nämligen den nya lilla kunglighet som föddes. Så sagt och gjort. Jag slängde ihop en sockerkaksbotten. Det är verkligen hur enkelt som helst. Marsipanen och vaniljkrämen köpte jag färdig. Då är det nämligen absolut inte krångligt alls utan snarare mycket enkelt. Svisch, svisch, så har man en mycket god tårta att servera till 3-fikat! Vill man att det ska gå i rasande fart, kan man ju alltid köpa färdig tårtbotten ;)
Imorgon tänkte jag besöka matmässan "Passion för mat" som slår upp dörrarna och har öppet hela helgen på Eriksberg i Göteborg. Det brukar vara en mycket bra mässa och rolig att besöka. Så jag hoppas jag inte blir besviken i år heller. Någon mer som tänkt besöka den? Kanske vi ses i mässminglet i så fall ;)  Lovar återkomma med en sammanfattning ;) 


Klassisk tårtbotten 
Ur Leilas  "a piece of cake"
1 tårta/12 bitar
4 ekologiska ägg
1,5 dl strösocker
1,5 dl vetemjöl


Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader
Vispa ägg och socker pösigt och vitt
Vänd försiktigt ner vetemjölet
Smörj och bröa en kakform, med löstagbar kant, 24 cm i diameter
In i ugnen på 200°C i 10-15 minuter. Låt botten svalna och gör i ordningen fyllningen.


Fyllningen: 
2,5 dl färska alt. frusna hallon
0,5 dl strösocker
5 dl vispad grädde
400 gr rosa masipan
Florsocker
Gör så här:
Dela tårtbottnen i 3 delar.
Mixa hallonen med strösocker.
Bred över första lagret med hallonbladningen. Det andra lagret med vaniljkräm.
Toppa med grädde som en kupol, innan marsipanlocket läggs över.
Pudra med florsocker.



3 kommentarer:

  1. Var också lite sugen på att göra prinsesstårta. Aldrig gjort!
    Är lite sugen att gå på mässan. Känns inte aktuellt med barnvagn så får se om jag kanske tar en tur själv.

    SvaraRadera