onsdag 1 februari 2012

Onsdagspasta.... salami, oliver och mascarpone!

Skepp o´hoj! Vilken onsdagsmorgon -12°C...det var längesedan som vi på västkusten hamnade på såna här temperaturer. Men vad gör det när brasan sprakar och vi har precis avslutat frukosten! Men det tycks bli en fantastisk dag, så det får nog bli en tur i pulkbacken med lite fika. Det låter väl härligt ;)  Men som vanligt är det ju onsdagspasta på tapeten denna dag, och jag tänkte bjuda på en enkel rätt som går i ett nafs och är från Markus Aujalays nya kokbok "Markus pasta". Så släng ihop den ikväll vet ja´! 


Det har blivit många nya läsare här på bloggen, och jag är verkligen så glad för alla era kommentarer ni lägger in! Det värmer, och det är alltid så roligt att höra vilka som ni läsare är! Mer  sånt, då blir jag så glad ;)
Ha en härlig onsdag!


Spagetti med salami, gröna oliver och mascarpone
4 portioner
400 gr spagetti
1/2 gul lök
2 vitlöksklyftor, skivade tunt
4 msk olivolja
1 dl vitt vin
1 burk hela tomater
3 msk paprikatapenade
70 gr salami, tunt skivad
2 msk baldpersilja, hackad
1 dl gröna oliver, med kärna
salt och peppar
Till servering:
4 msk mascarpone
Gör så här: Koka pastan enligt anvisining på förpackningen.
Fräs löken och vitlöken mjuk. Tillsätt vin och tomaterna och låt koka utan lock i 10 minuter. Rör i tapenaden, salamin, persilja och oliver. Låt koka ytterligare några minuter. Smaksätt med salt och peppar.
Vänd ner såsen i pastan. Servera med mascarpone ovanpå.





Ännu en kokboken i mina ägor! Så nu finns det massa tips för onsdagspastan framöver. Jag gillar verkligen Markus Aujalay för hans enkla och mycket goda rätter. Den här boken "Markus pasta" kommer absolut bidra med många pasta recept framöver... 





2 kommentarer:

  1. Ser gott ut men min onsdagsmat blev lax med ris eller potatis och två sorters olika såser.
    Det funkar bra det med :D

    SvaraRadera
  2. Vad mysigt med tänd brasa till frukosten! Dagar som varit nu önskar jag att jag hade ett utomhusjobb och slapp sitta inne på kontoret och titta ut på solen :)

    Förresten, jag försökte göra din undersökning men den hänger sig när jag klickar på "nästa" efter första frågan. Ingen aning om det är min dator eller själva undersökningen det är knas på men tänkte du kanske ville veta.

    Kram

    SvaraRadera