tisdag 17 januari 2012

Hemmabakat surdeg!







































Det är sant! Jag har för första gången bakat surdeg här hemma och lyckats nåt så otroligt bra, att detta känns som jag kommer göra detta varje lördagshelg, när det vankas brödfrukost! Det bäst av allt var att det var så enkelt. Receptet sprang jag på hos Helena, på bloggen "Bara en kaka till" och jag kunde absolut inte motstå att testa! Det hela skötte sig nästintill helt själv, förutom att jag fick blanda ihop ingredienserna, men det är ju inte så betungande precis;)  Sedan i stort sett lägg ut degen och skära i tre delar och in i ugnen. När jag nu hade sånt gott bröd, kunde jag inte heller låta bli att göra en härlig Bookmaker toast till kvällsmat på bröden som grund! Men det receptet får ni en annan dag! 
Så här lyckas ni få till några riktigt goda surdegsbaguetter!


3 mellanstora baguetter 
3 ärtstora bitar jäst
3 dl ljummet vatten
1,5 tsk salt
0,25 dl vetekli
ca 7 dl (380 g) vetemjöl special

Lös jästen i vattnet, och rör ner övriga ingredienser så att du får dig en trevlig, lös deg. Lägg över plastfolie och låt stå över natten. Enligt receptet så bör degen stå i minst 5 timmar, men den klarar sig i upp till 18 timmar. Nästa morgon - stjälp upp degen på ett väl mjölat bakbord. Vik degen en gång över sig själv, så att båda sidor blir mjölade. Dra ut degen till en rektangel, ca 15x25 cm. Dela den i 3 lika långa delar, och mjöla snittytorna. Vrid degen med lätt hand till 3 baguetter som du lägger på en plåt med bakplåtspapper. Låt vila medan du värmer ugnen till 275C. Innan du sätter in plåten i mitten av ugnen - spraya ugnen lite invändigt, både uppe och nere med lite vatten med hjälp av en blomspruta, det gör mycket för brödets skorpa. Grädda bröden i 13-14 min, och låt sedan svalna på galler utan bakduk.



9 kommentarer:

  1. Vilken trevlig matblogg! baugetterna ser fina ut och kanske man vågar sig på att baka lite surdegsbröd igen. Nu ska jag fortsätta att titta runt.

    SvaraRadera
  2. Såg också de receptet hos Helena. Nu ska jag absolut prova. Det där med riktig surdeg testade jag en gång men vi blev sura på varann jag och surdegen ;(.

    SvaraRadera
  3. HEJ, är nästan inne på din sida varje dag, för att se vad du har för dig.. Det är kul att läsa, då jag ursprungligen kommer från Kungsbacka men bor nu i Umeå...

    Hittar många goda nya recept hos dig.. tack för det !!

    Det var bara det jag ville säga att det är trevligt att följa din blogg..

    // elisabeth i Vännäsby

    SvaraRadera
  4. Perfekt!! Hade visst ett paket jäst i kylen som går ut imorrn. Ska jag testa!

    SvaraRadera
  5. åh ser supergoda ut.de var länge sen ja gjorde surdegs bröd,nu blev ja sugen igen..mums

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Enkelt och jättegott bröd. Kommer att bakas ofta.

    SvaraRadera
  7. Gud vilken fin bild! Det ser jättegott ut.
    /Elsa

    SvaraRadera
  8. Jättegoda verkligen,å så enkla att göra. Kanonrecept!!

    Emelie

    SvaraRadera