måndag 14 november 2011

Härliga kakor inför julen!







































Kan ni förstå att det bara är 2 veckor kvar till första advent? Helt otroligt! Även fast jag tycker att det går lite väl fort tills dess, längtar jag otroligt mycket efter det oxå. Tycker det ska bli sååå mysigt! I några år har vi ju firat jul i fjällen, men i år ska vi hålla oss på hemmaplan, vilket ska bli riktigt mysigt tycker jag. Om vi håller tummarna riktigt hårt, kanske vi kan få njuta av en vit jul här också! Jag har iallafalll bestämt mig var granen ska stå, och jag kommer absolut sätta in den tidigt. För varför vänta när man kan njuta av den redan innan jul. Jag brukar tröttna så fort juldagarna är över, så det är bättre att den kommer in tidigt tycker jag. Nåt som man också kan njuta av innan jul och men som kanske inte är så där jätte juliga, men goda, är  polkagriskakor. Så passa på att göra dem nu, så kakburken är fulladdad när övriga julbestyr ska klaras av ;)    För det finns ju inget mysigare när man myser runt här hemma, slår in paket, pyntar granen, julmusiken strömmar ut från högtalarna, det doftar glögg och brasan sprakar och värmer. Då är det jul! Men inte riktigt än. Men fram tills dess kan vi ju njuta av härliga kakor iallafall.... eller hur? 

Polkagriskakor
ca 25 stycken
1/2 dl fint krossade polkagrisar
2 dl vetemjöl
2 msk strösocker
100 gr smör
1 ägg
Garnering:
1/2 dl grovt hackade polkagrisar

Gör så här: Blanda polkagriskrosset, mjöl och socker. Finfördela smöret i blandningen. Tillsätt äggulan och arbeta ihop till en deg. Låt vila i kyl ca 30 min. Sätt ugnen på 200°. Kavla ut degen tunt på mjölad bänk. Ta ut stjärnor och hjärtan med pepparkaksmått. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen 6–8 min. Strö genast över garneringen medan kakorna fortfarande är varma. Låt kakorna kallna.

Alma hade sett till att ladda kakburken, men dessa härliga kakorna!



2 kommentarer:

  1. Vilken härlig blogg du har! Jag upptäckte nyss att jag suttit och bläddrat igenom här i en HEL timme.. och med det försöker jag väl säga att du inspirerar mig nå enormt att börja laga mat själv :)! Dig ska jag följa direkt!

    SvaraRadera