torsdag 27 oktober 2011

Hmmm... Hallonkaka med vit choklad!









































Det vankas födelsedagskalas för lillprinsen här hemma till helgen, och jag har huvudbry på vad jag ska hitta på och bjuda på. Kanske har ni något bra förslag? Det tas tacksamt emot ska ni veta. Annars brukar jag förbereda i god tid innan, men tiden har varit knapp det sista. Men häromdagen när Vincent var sjuk, fick han och jag bakat en kaka som vi myste med i soffan... Riktigt god och enkel! 


Hallonkaka med vit choklad
6-8 personer
3ägg
3 dl socker
1 msk bakpulver
3 dl vetemjöl
250 gr frysta hallon
50 gr vit choklad, grovhackad
50 gr skållad mandel
50 gr smör
Färska hallon till garnering
Gör så här:
Vispa ägg och socker poröst. Blanda i bakpulver, vetemjöl, i äggsmeten. Vänd ner de djupfrysta hallonen i smeten. Smöra en löstagbar form, och häll sedan i smeten. Hacka den vita chokladen grovt, tryck ner de jämt fördelat i smeten, tillsammans med den skållade mandeln. Hyvla över smör. Grädd i mitten av ugnen på 200 grader, håll koll så den inte bränner. Alla ugnar är olika.
Efter 30 minuter kolla så den är färdiggräddad. Dekorera med florsocker, hallon och citronmeliss innan servering.

1 kommentar:

  1. Min lillplutt fyller också år snart och jag tror att vi kommer servera potatisgratäng och kall, marinerad kyckling- och fläskfilé (ja, det är din kycklingfilé jag ska göra). Tänker att det är mat som man kan förbereda. Ska bli spännande att se vad du kommer bjuda på!

    SvaraRadera