fredag 3 juni 2011

Troligen sommarens godaste rabarberpaj!







































Det grejas och fejas för fullt i vår trädgård som äntligen börjar ta form efter vinterns utbyggnad...Ska ta lite bilder och visa er senare hur resultatet blev. 
Jag har aldrig haft någon vidare bra skjuts på mina rabarber. Jag tror det varit helt fel placerade, så i höstas flyttade jag dem, och nu kan vi snacka att de trivs ;)  Växer som bara den, så  här ska bakas pajer...Fruktpajer kan göras på många olika vis, och i år bidrog nog min mamma med det godaste och bästa rabarberpajsreceptet för 2011!  Den är dessutom smidig att göra och det som jag föll för är att den har en touch av kokos som gör den så otroligt god! Testa, jag kan nästa lova att ni inte blir besvikna ( bara ni gillar kokos förstås)  ;) Kanske har ni något gott pajrecept som ni vill dela med er av? Gör gärna det, så får vi alla lite nya recept... det är ju inte fel i dessa pajtider ;) Nu är det snart dags att bege sig ut i det fina vädret, som de lovat idag...24 grader varmt och sol. Härligt!!!!! 


Rabarberpaj som är en sommarhit 2011
100 gr smält smör
3 dl socker
1,5 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1/2 tsk bakpulver
5 msk kokos
2 ägg
5 normalstora rabarberstjälkar
Gör så här:
Smält smöret och rör ihop alla ingredienserna. 
Skär rabarberna i stubbar och täck botten på pajformen. Är rabarberna lite sura, stö över lite extra socker. Bred över  smeten över rabarberna, och in i ugnen på 175°C i 30 min. Pajen ska vara döbakt! 
Servera med glass eller vaniljsås!


7 kommentarer:

  1. Det där såg ju riktigt gott ut;)
    Ha en bra dag i solen...
    Kramar Victoria www.victoriasprovkök.se

    SvaraRadera
  2. Älskar kokos. Rabarberdille. Ska absolut testa!

    SvaraRadera
  3. Mmm låter jättegott. Prova också rabarbersalsa till grillat kött - en höjdare!

    SvaraRadera
  4. Vad menas med att pajen skall vara döbakt? Testade receptet igår med lite mindre kokos än angivet, då jag inte är något stort fan av kokos.. hur skall sjävla smeten bli efter bakning? Min blev 'spröd' på ovansidan men rinnig i pajen.. :/ Däremot var det väldigt gott!

    SvaraRadera
  5. Hej Hannah! Med döbakt menas precis så som du lyckats med :-) Lite dallrig och inte fullt genomgräddad skulle man kunna säga! Kram Gourmetmorsan

    SvaraRadera
  6. Där ser man, då lyckades jag ju iallafall :) Tack för ett mycket gott recept! Kram Hannah

    SvaraRadera