måndag 6 juni 2011

Härlig sommarmat...







































Igår var det föräldrarmöte på dagis som sonen ska gå på till hösten. Det ska faktiskt bli riktigt spännande att se vad han kommer tycka om det! Idag har vi ett alldeles förträffligt dagis, iform av min mamma och pappa. Mest pappa, som blev nybliven pensionär, så där lagom till att man själv skulle börja jobba. Vilken tur vi har säger jag bara! Men det här med att få vara med morfar är något alldeles speciellt märker vi. Tror förstås att det är ömsesidigt... särskilt när morfar steker färsk nyfångad fisk, som man bara får direkt på studs... det är grejer tycker Vincent. Kul tycker jag, som aldrig varit vidare förtjust i fisk förrän nu! ;) 
Nu tycker jag det är enormt gott, vad sägs om färsk potatis en god laxbit, färsk sparris och så en citronsås till det. Att både potatisen och sparrisen är närproducerad gör ju det bara så där extra gott... Så nu ska det laddas upp i frysen med en massa sparris, eftersom den säsongen börjar gå mot sitt slut...
Här får ni en härligt god citronsås som fick herr J att gå upp i spinn häromdagen ;)


Citronsås
4 personer
2 dl grädde
2 dl creme fraiche
2 tärningar fiskbuljong
1 riven citron, skal
2 msk socker
Salt och peppar efter smak


Blanda samman allt och lpt koka ihop några minuter. Sedan är det bara att servera... 





Färsk sparris från Svenstorps by... Outstanding måste jag bara meddela! Slår övrig sparris jag ätit med råge! Åkt dit om ni har möjlighet! Det är det helt klart värt, och köp inte en bunt, utan två så kan det frossas i massor! Men snabba på... det är sluttampen av säsongen!



4 kommentarer:

  1. Vad mysigt att få vara med sin morfar så mycket!! För båda antar jag!:)
    Pur-Färsk fisk är man ju inte bortskämd med!!

    SvaraRadera
  2. Var ligger svenstorp( klastorp eller veddige)jag blir sugen att åka dit!
    TACK än en gång för alla goa recept och en superfin blogg!!!!
    LISBETH

    SvaraRadera
  3. Hej Lisbeth! Åh tack för din kommentar! Jag blir så glad! Du hittar Svenstorp om du kör genom Lindberg ut mot Stamnared. Men ring dem innan, så du inte kör dit förgäves. Vet att de också står på torget ibland, Telefon nr 0340-620068. Lycka till! Kram Gourmetmorsan

    SvaraRadera