söndag 8 maj 2011

Perfekt att ha i frysen!

Kanelbullar är bara ett måste inför kommande säsong! Men varför ska man köra på samma bullrecept hela tiden, tänkte jag. Jag blev så inspirerad av Victoria på Matplatsen´s "Rimbo bullar", så det behövde testas insåg jag. Eftersom man inte har några längre sovmornar här hemma nuför tiden, satte jag och Vincent en bulldeg tidigt så de kunde vara klara till fikat! 
Åh jösses så smidigt att baka dessa bullar. Här behövdes inga 37°C för jäsning, utan de kalljäser, vilket passade mig perfekt! Sätt degen, gör bullarna och låt dem kalljäsa i 2 timmar, medans du hittar på något annat kul! Sedan skjuts in i ugnen i 6-8 minuter... Jag tillsatte pärlsocker på några av bullarna, för att jag tycker det hör till... men man göra ju som sagt som man vill! Mumsiga var det iallafall, både med och utan pärlsocker :)




RIMBOBULLAR

ca 20-25 bullar

25 g jäst
2 dl kall mjölk
200 g rumsvarmt smör eller margarin
2 msk socker
2 tsk vaniljsocker
ca 6 dl vetemjöl
Fyllning:
75 g smör eller margarin
2 msk socker
2 tsk vaniljsocker
Pensling:
uppvispat ägg
Garnering:
1 dl florsocker
1 msk vatten
Ugn: 250 ° 

Gör så här:

Smula ner jästen i en degbunke. Tillsätt mjölken och rör om så att jästen löser sig. Klicka ner matfettet i mindre bitar tillsammans med socker, vaniljsocker och mjöl. Arbeta samman det till en smidig deg. Kavla ut degen till en stor kaka, ca 40×40 cm, på lätt mjölat bakbord. Sporra eller skär ut fyrkanter, ca 8×8 cm.

Rör samman alla ingredienserna till fyllningen. Lägg en klick fyllning mitt på varje fyrkant. Vik upp de fyra hörnen över fyllningen och tryck samman dem. Lägg bullarna i formar och ställ dem på bakplåtar. Låt bullarna jäsa i rumstemperatur under duk ca 2 timmar.
Pensla med uppvispat ägg och grädda bullarna mitt i ugnen ca 6-8 minuter. Låt bullarna kallna utan bakduk. Rör ut florsocker med vatten och glasera de kalla bullarna med glasyren.





Hjälpreda i köket, som lyckade med att göra hål i den utkavlade degen! Undra varför...? Vart degen tog vägen kan man ju fråga sig?!?! Behövdes inte mycket frukost senare kan tilläggas ;)

















Gräddas i 250°C i 6-8 minuter, beroende på ugn! Så håll koll!

6 kommentarer:

  1. Mmm smarrigt! Bullar i frysen är lyx det!

    SvaraRadera
  2. Ser väldans gott ut, kanske något man skulle baka till födelsedagskalaset;)
    Ha en bra kväll!!
    //Victoria www.victoriasprovkök.se

    SvaraRadera
  3. Dessa bullar är sååååå goda ! Fick själv receptet av min mamma som i sin tur fått det av min farmor för länge sedan ;)
    Och har gillats av alla som har smakat !

    SvaraRadera
  4. Går det att sätta glassyr på och sedan frysa in eller bör man sätta på glassyren inför varje servering?

    SvaraRadera
  5. Hej! Det funkar att göra allt till och med glasyren och sedan in i frysen...Så är det bara att ta upp och tina. Det blir ju aldrig riktigt dessamma, men det funkar som sagt! Kram Gourmetmorsan

    SvaraRadera
  6. Världens godaste bullar,tusen tack för ett underbart recept!!!!

    SvaraRadera