tisdag 24 maj 2011

Pannacotta i express!

Ibland är det ju så att när man ska göra en speciell maträtt eller liknande saknas det oftast kanske någon speciell ingrediens. Vaniljstång är oftast en sådan för mig... men nu har jag hittat nåt som kommer komma väl till passa i mitt kök, nämligen Bourbon Vanilla. Vaniljfrön, som passar utmärkt som ersättare till vaniljstång. Den här efterrätten passar perfekt om det ska till en dessert i rask takt, och som inte behöver särskilt många timmar i kylen för att stelna... Kommer absolut göras massa gånger här hemma! :)


Pannacotta i expressfart med limemarinerade jordgubbar
4 stora portioner eller 8 små
5 dl grädde
1 dl gelésocker multi
Vaniljfrön, ca 0,5 tsk
Gör så här: Koka upp grädden, med gelésockret och vaniljpulvret.
Dra ifrån plattan och häll upp i portionsglas.
In i kylen tills de stelnat. Det går ganska fort.


Limemarinerade jordgubbar
1/2 liter jordgubbar
2 limefrukter, skal och saft
Färsk mynta, 10 finstrimlade blad
Gör så här: Skiva jordgubbarna, och riv limeskal och pressa ur saften. Finstrimla myntan och blanda ihop alltsammans. Låt stå och lägg det överst på den stelnade pannacottan... Njut! 




4 kommentarer:

  1. Det vaniljpulvret använder jag ofta, har det alltid hemma och pannacottan ser supergod ut

    SvaraRadera
  2. Var har du köpt vaniljpulvret?

    SvaraRadera
  3. Låter supergott! Var finns vaniljpulvret att köpa, jag tror aldrig att jag sett det?
    En fråga, har du något bra recept på buffémat med fläskfile. Jag har gjort dubbelmarinerad filé många gånger nu och tröttnat på att bjuda på samma sak... =)

    SvaraRadera
  4. Vaniljpulvret är köpt på ICA Kvantum här i Varberg! Finns nog i de flesta välsorterade livsmedelsbutiker. Lycka till! Gourmetmorsan

    SvaraRadera