söndag 22 maj 2011

Kasslergratäng för hela familjen å matlådor!

Härlig söndag framför oss, som utlovar sol, regn, och stort åskväder! *Härligt*... eller? Fick till och med en liten sovmorgon till 7, vilket fick en till att hurra! Åh på frukostbordet dukades det upp färska frallor så nu är jag så mätt och nöjd, och ska strax ta tag och greja lite här hemma, innan det är dags att mysa riktigt ordentligt! Jag berättar mer lite senare...;) Igår efter en tripp till stan, skulle middagen gå snabbt och rask och helst passa alla här hemma. Så det blev Kasslergratäng, som alla åt med god aptit. En rejäl omgång, gör att det blev massa matlådor för kommande luncher framöver.... Det gillar jag! 


Ett stort TACK till alla som lovordar bloggen, både här i form av kommentarer och som jag träffar på stan! Både från er jag känner, med också från er som inte känner mig, och ändå vågar er fram och ge mig lite feedback. Det värmer verkligen! Många kramar till er alla!   


Ha en härlig söndag allaihopa, så lovar jag att titta in lite senare och berätta om vår mys-söndag! 



Kasslergratäng med ris, purjo och champinjoner
Koka ris 3 dl ris och 6 dl vatten + salt och peppar
Skär kassler i bitar
Skiva purjolök
1 burk champinjoner eller 10 st färska i skivor

Sås:
3 dl grädde
1 dl majonäs
1-1,5 dl chilisås
Krydda med salt, peppar, paprikspulver, cayennepeppar efter smak

Blanda samman ris, kassler, purjolök, champinjoner.
Lägg i ugnsäker form.
Häll över såsen.
Strö över riven ost, gärna någon lagrad.
1 paket smulad mozzarella

In i ugnen 225 grader i 15-20 min.

Servera med smarrig sallad!





















Yammie, yammie....;)

8 kommentarer:

  1. Det lät gott!! Perfekt att ladda lite lådor. Får det nog bli i veckan!

    SvaraRadera
  2. Spar receptet, har kassler i frysen som jag vill göra något gott med

    SvaraRadera
  3. Tack för middags tipset !!
    Kassler gratängen var mumsfillibabba ;)

    SvaraRadera
  4. Supergod, tack snälla för alla goda recept. Länkar till dig genom detta recept på min blogg.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Hej, tänkte prova göra denna rätt i veckan. När du har 3dl ris, hur mycket kassler tar du då? Mvh Cecilia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Cecilia!

      Jag gillar ju när det är mycket "kött". Så jag skulle rekommendera att ta 600-800 gr kassler. Lycka till! Kram Gourmetmorsan

      Radera
    2. super god gratäng, kommer jag att göra många gånger.

      Radera
  6. Ha ha sitter precis och tittar på 4:an tyckte att jag kände igen dig.
    Har ju din kasslergratäng inlagd på favorit länk på datorn.
    Har gjort den några gånger och jäklar va bra de är att slänga ner i matlådan till jobbet.
    Kul att se dig live på tv.

    SvaraRadera