onsdag 20 april 2011

Pipi på Påsktårta...hahahah!







































Jag tror minsann att det här receptet finns i många hem. Passar ju alldeles ypperligt som påsktårta! Härligt gul och kan garneras på många olika vis. Jag slog till på ett fågelbo i mitten, som är gjort av smält mörk choklad, som jag la i strimlor på bakplåtspapper  och in i frysen. För att sedan lätt kunna ta loss och lägga som just ett fågelbo. Sedan var det bara att garnera med chokladägg från Anton Berg... Finns det några godare chokladägg förresten?-Nej, skulle inte tro det...deras mandelägg är också supergoda! Jag köpte de för ett tag sedan och la de längst in i skåpet, så till och med jag skulle glömma dem ett slag...iallafall tills tårtan var bakad och garnerad ;)


Festlig påsktårta
1 ½ dl sötmandel (ca 100 gr)
1 ½ dl socker
4 äggvitor

Äggkräm:
4 äggulor
2 dl vispgrädde
1 dl socker
50 gr smör

Gör så här:
Skålla och mal mandeln.
Blanda den med sockret
Vispa vitorna till hårt skum och vänd ner i de,
i mandelsockret. Klicka ut i form med löstagbar kant, 

som man klippt ut en rundel av bakplåtspapper och lagt i botten.
Grädda i ugnen i ca 15 min.
Fyllning:
Blanda äggulor, grädde, socker och smör i en rostfri kastrull.
Låt massan sjuda under vispning tills den tjocknar.
OBS! Passa den hela tiden då den är lätt att bränna!(Tillsätt lite kokande vatten ifall den skulle skära sig)
Låt krämen svalna. Bred krämen över tårtan och så är det bara fritt fram för att garnera! Låt fantasin flöda ;)


Smält mörk choklad och rör i några droppar olivolja. Bred den i strimlor på ett bakplåtspapper och stoppa in den 20 min i frysen. Ta ut och lossa strimlorna med en kniv och lägg de som ett fågelbo på tårtan. Garnera med chokladägg i boet. 
På väg att tillverka fågelboet ;)

6 kommentarer:

  1. Oj, så fin påsktårta! Håller med om Anton Bergs mandelägg -älskar dem.

    SvaraRadera
  2. Tack för en jättehärlig och väldigt inspirerande blogg!
    /Marina

    SvaraRadera
  3. Tack för en kanonbra och inspirerande blogg, man hittar alltid något gott.

    Hoppas du är nöjd med stekpannan du köpte innan jul.

    Glad Påsk!

    SvaraRadera
  4. Hej Eva!
    Kul att du hittat hit och att du funnit mycket gott att laga :-) Stekpannan är helt super, åh det är ju dig jag ska tacka! Det hade ju aldrig blivit den, om inte du hade tipsat mig! Bränner inte fast, och lätt och diska...åh det gillar ju mannen här hemma :-) Glad påsk på dig med! Kram

    SvaraRadera
  5. Hej Marina!
    Vad roligt att du tycker om bloggen! Jag blir så glad för din kommentar!
    Ha en riktigt härlig påsk! Kram Gourmetmorsan

    SvaraRadera
  6. Ja denna har jag o skall göra till påsktårtan hemma hos oss med. Hoppas min blir minst lika vacker som din. Har massa mandelmjöl hemma när jag inte får äta vanlig vetemjöl

    SvaraRadera