onsdag 13 april 2011

Inbakad kassler...Mmmm mmm mmm!







































Jag hade tänkt göra små paket av inbakad kassler och lägg i frysen ogräddade. Perfekt att ta fram när tiden är knapp...vilket den viss blev väldigt snabbt...;) Så de hann inte ens in i frysen Det är en rätt som är perfekt att ta till och servera med en god sallad på kvällskvisten! Annars passar den perfekt att servera till ris om man önskar. Jag använde Castello, ekologisk färskost med vitlök, som faktiskt lyfte rätten, flera gånger om mot tidigare. Så den kommer verkligen hamna fler gånger mellan kasslerskivorna... 
Ikväll vankas det ju onsdagspasta igen, och jag funderar för fullt på vad jag ska hitta på! Kanske rent av en riktigt riktigt god köttfärsås med extra, extra allt...eller rykande het lasagne... ja vi får väl se vad det kan tänkas bli! Så håll utkik! 


Inbakad kassler
4 personer
1 paket färsk smördeg
I bit ca 15 cm kassler i tunna skivor
1 burk Castello, ek. färskost med vitlök
1-1,5 dl creme fraiche
salt och peppar
1 ägg till pensling
Gör så här:
Blanda färskosten och creme fraichen. Salta och peppra. Skär kasslern i skivor och rulla ut smördegen. Lägg skivorna på smördegen i ena kanten, och lägg en lite klick av osten mellan varje skiva kassler. Lägg ihop smördegen och tryck till kanterna. Pensla med ägg och in i ugnen på 225°C, tills den fått en gyllenbrun fin färg. Servera med ris och sallad! 


Kasslern på smördegen med en klick av osten mellan varje skiva...

4 kommentarer:

  1. Inbakat är ju för himla gott! Men görs sällan i mitt hem. Gott gott!!

    SvaraRadera
  2. Mmm, det såg riktigt gott ut... Detta får jag ta och testa någon dag;) jag har faktiskt aldrig ätit inbakad kassler.. Blir spännande!!
    // Victoria www.victoriasprovkök.se

    SvaraRadera
  3. Åhh, jag som stod o höll i en kassler i affären idag men bestämde mig för att inte köpa då jag inte visste vad jag skulle göra med den.
    Hade jag sett detta receptet hade jag köpt den direkt. Det ska definitivt testas en annan dag.

    SvaraRadera