måndag 28 mars 2011

Pizzasallad....



































Nedräkningen har börjat! 3 dagar kvar innan jag ska ställa klockan på morgonen och vi ska försöka få oss i ordning, för att sedan bege mig till jobbet, vilket ska bli så otroligt roligt! Idag skiner solen här och jag tror faktiskt att jag ska slå till på en trädgårdsdag. Nu helt plötsligt kommer jag på saker som kan vara sköna att ha gjort undan innan jag ska börja jobba... typ rensa bort allt tråkigt och visset i rabatterna, måla mina pallkragar för den planerade köksträdgården och mycket, mycket annat. Visst är det konstigt att man kommer på allt, när tiden börjar komma ifatt en...;) Innan har det varit lätt att skjuta på saker och ting på framtiden, för man ska ju vara hemma ett tag till... men tiden går ju som sagt väldigt fort ;) En annan sak som man oxå kan hitta på är att göra pizzasallad. Förr när jag gjorde pizzasallad gjordes den alltid på vittvinvinäger och olja. Men numera har jag övergått till ättika och rapsolja, vilket gör salladen såååååå otroligt mycket godare! 


Pizzasallad
1/4 vitkålshuvud
en kastrull kokande vatten
3-4 korkar ättika (Perstorps)
3/4 dl rapsolja
2 msk vatten
3 tsk strösocker
2 tsk salt
2 msk oregano
1 tsk finmalen svartpeppar
Gör så här :
Strimla vitkålshuvudet med osthyvel för att få den lagon strimlad.  Lägg sedan all salladen i ett durkslag. Koka upp vattnet & häll det över salladen. Skölj sedan under kallt vatten och låt rinna av. Använd en rymlig plastbunke med tätslutande lock till salladen eller en plastpåse. Tillsätt alla ingredienserna i bunken innan du häller över vitkålen, på med locket och skaka om burken/påsen väl. Förvara sedan i kylskåp! Hållbarhet : ca 1 vecka.

4 kommentarer:

  1. Kan tänka mig att man skjuter på det mesta när man är "ledig" så länge. Men man kanske är mer effektiv när man väl är ledig.

    Pizzasallad brukar jag bara slänga ihop med olja o vinäger. Men har sett 100 olika recept där man kokar, vinäger, ättika, olika kryddor... Älskar pizzasallad!!

    SvaraRadera
  2. Omställningen är så stor närman går tillbaka till jobbet. Och mycket blandade känslor.

    SvaraRadera
  3. Hej Sofie! Jag tror oxå man är mer effektiv när man väl är ledig sedan! Får väl se hur det blir med det :-) JAg håller med dig att det finns en uppsjö av pizzasallads recept, men nu har jag hittat ett som passar mig perfekt! Kram Gourmetmorsan

    SvaraRadera
  4. Hej Remsan!
    Jag kan tänka mig att det blir en liten omställning. Men just nu är jag laddad till tusen :-) Det kommer nog ta ett tag innan man kommer in i nya rutiner! Du vet ju hur det är :-) Kram Gourmetmorsan

    SvaraRadera