måndag 7 februari 2011

Söndagsmiddag med hel kyckling!







































Det finns verkligen inget bättre än en hederlig söndagsmiddag med stekt kyckling med världens godaste sås och röd kål å kokt potatis. Det är så man blir helt såld, varje gång... Såsen skulle man lätt kunna äta med sked! :) Det här med söndagsmiddag tycker jag har kommit lite i skym undan. Så nu får här bli andra bullar ;) Ska iallafall försöka ge mig på att minst 1 gång i månaden bjuda in familj och vänner på just söndagsmiddag. Vad tror ni om det?


Kyckling med rödkål, sås och potatis
En hel kyckling, styckad i bitar.
Stek i smör.
Salt och peppar
Tillsätt vatten så den inte blir så torr. Låt den småputtra, tills det börjar släppa ifrån benen.


Bästa såsen 
till kyckling, ever:
2 dl grädde
2 dl creme fraiche
1 dl kycklingbuljong, från stekningen
1 kycklingbuljongtärning
1 msk soja, kinesisk
1 msk vinbärsgele
Maizen+vatten till redning
salt och peppar
Gör så här: Koka ihop alla ingredienserna utom maizenan och vattnet. Rör ihop maizena och vatten och red såsen till önskad konsistens. Krydda det sista med salt och peppar.
Nu har ni en så otroligt god sås, så gör att ni kommer ta om och om igen ;)


Rödkål, bara ett måste till kycklingen!
750 gr rödkål skuren i mindre bitar
2 st hackade äpplen
2 st hackade rödlökar
2 dl glögg
2 msk rödvinsvinäger
0,5-1,5 dl ljus sirap
Gör så här:
Stek rödkålen, äpplen, och röd lök i smör. Häll på glöggen och låt det kaka i 30 min tills kålen mjuknar. Smaka av sirap, beroende på hur söt man önskar den. Salta och peppra. Jag tycker rödkålen ska vara söt, så jag slänger gärna i mycket... Perfekt att göra massor, och sedan ha i frysen. Bara att ta upp nästa gång det vankas kyckling! 



3 kommentarer:

  1. Nu längtar jag hem till mamma!!!:( Hon är grym på söndagsmiddagsmaten. Jag är inte så vuxen ännu....:)

    SvaraRadera
  2. Rödkål är så fantastiskt gott och passar till så mycket. Härlig blogg med bra recept.

    SvaraRadera
  3. Ser riktigt gott ut. Klart du ska bjuda in till middag om du orkar. .:) Det är så trevligt.

    SvaraRadera