onsdag 12 januari 2011

Ibland blir suget såååå stort!

Ibland sätter sig suget in och blir bara så där att jag-måste-göra- SMÖRGÅSTÅRTA-nu! Kanske inte enbart för smaken utan oxå för att jag tycker det för vansinnig roligt att göra dem oxå! Det är som ett litet konstverk, och det är väl då min kreativa ådra ropar och vill bli tillfredställd ;) Eftersom vi skulle få lite vänner på besök, passade det ju extra lämpligt! Lite mycket att smälla i sig, om det bara vore mannen och jag  ;)
Ikväll vankas det som vanligt onsdagspasta, och det lutar åt fisk eller kyckling...och ja jag vet att det är en otrolig skillnad, men jag kan verkligen inte beställa mig! Jag återkommer senare om vad det blev... ;)


Köttbulls och skinksmörgåstårta
9 skivor vitt formbröd utan kanter (3 st på höjd)
Första lagret: 
Bredbar leverpastej
Bostongurka
Andra lagret: 
Mimosalsallad
Hackad rökt skinka
Utanpå: Creme fraiche med salt och vitpeppar. Bred runt och täck hela tårtan. 
Krossade ostbågar utanpå creme fraichen.
Garnering: Mandariner, Skinka, köttbullar, Vindruvor, Cocktailtomater, gurka.



Räksmörgåstårta
9 skivor vitt formbröd utan kanter (3 st på höjd)
Första och andra lagret: 
1,5 dl grädde, vispas hårt
1,5 dl majonäs
0,5-1 dl kaviar, beroende på hur mycket man vill det ska smaka
1/2 gul lök finhackad
1 burk tonfisk i vatten
Gör så här: Blanda samman allt och bred röran mellan lagren och runtomkring tårtan.
Garnering: Salladsblad, hårdkokt ägg, svarta oliver, räkor, cocktailtomater, gurka och citron.

Dessa båda tårta räckte till ca 8 personer. Nån mer än jag som är svag för smörgåstårtor?
Har ni någon favorit fyllning? 

2 kommentarer:

  1. Väldigt fina!! Ser verkligen supersmarriga ut!!

    SvaraRadera
  2. Jag är helt svag för smörgåstårtor. Har fått ett uppdrag och göra någon tårta till mammas 65-årsdag på tisdag. Det ska bli kul och gott!!

    SvaraRadera