måndag 6 september 2010

Vietnamesisk nudelsallad med kyckling!

I´m in heaven! Jösses, vad god denna vietnamesiska
nudelsalladen blev! Helt klart en älsklingsrätt! Som ni
säkert märkt gillar vi asiatisk mat och i present fick
mannen här hemma en kokbok av ingen mindre än mig!
(ni fattar vinken kanske
;-)) med
asiatiska rätter! Igår
testade
vi en rätt som bara NI MÅSTE
GÖRA...NU!
Fräsch, nyttig och helt underbara smaker!
Vi har gjort om i receptet lite från boken, och så här är
vår
variant:

Vietnamesiskt nudelsallad med kyckling!
4 portioner

4 strimlade kycklingfiléer
Marinad till kycklingen:
3 vitlöksklyftor
2 citrongräs (endast den vita delen)
1 msk fisksås
1 tsk farinsocker

Nudelsallad:
150 gr äggnudlar
1/2 gurka i strimlor
2 salladslökar
1/2 röd lök
1 kruka färsk mynta
1 kruka färsk koriander
100 gr cashewnötter
250 gr blandad sallad
150 gr färska böngroddar
150 gr rivna morötter

Nuoc cham-sås:
1 röd chili (kärna ut och strimla)
1 vitlöksklyfta (pressad)
5 msk strösocker
1/2 dl kokande vatten
1/2 dl fisksås
1 dl färskpressad limesaft (ca 3 lime)

Gör så här:
Blanda alla ingredienser till såsen och låt den
helst stå och dra till sig i 30 min.

Blanda marinaden till kyckling och blanda med kycklingen.
Låt den dra till sig!
Koka nudlar enligt förpackningen. Dela gurkan på längden.
Skiva salladslöken, och rödlöken tunt. Grovhacka myntan
och koriandern. Finhacka nötterna. Värm lite olja i
stekpanna alt. wok och stek kycklingen tills den är färdig.
lägg sallad och böngroddar på botten i fyra djupa skålar.
Fördela nudlarna över och toppa med morötter, gurka,
rödlök, kyckling, jordnötter, mynta, koriander och salladslök.
Toppa med rostad lök! Ringla sedan över såsen, och servera
mer av såsen bredvid!


asiatiska nudlar och smårätter av monica eisenmans.

18 kommentarer:

  1. Ja, det ser verkligen hur gott ut som helst. Den där måste jag absolut prova.

    SvaraRadera
  2. Det låter vrålgott! Ska också prova! Jag gjorde förresten den där grytan med fläskfilé och kantareller i helgen, den blev jättegod! Jag hade i lite Karl Johan-svamp också. Jag har också varit sugen på den där asiatiska kokboken, man kanske skulle göra ett inköp då?

    SvaraRadera
  3. Hej Helena S!
    Jag lovar att du inte kommer bli besviken, ifall du gör ett inköp! Jag kommer helt klart laga mer ur denna kokbok! I like it A LOT!
    Kram Gourmetmorsan

    SvaraRadera
  4. Detta ska vi oxå prova, ska försöka kocka lite mer asiatisk inspirerat framöver. Fick lite blodad tand på semestern...

    SvaraRadera
  5. Asiatisk känns alltid så fräsch. Kanske också borde köpa boken, de jag varåt så där. Salladen ser jättegod ut.

    SvaraRadera
  6. Gillar gillar gillar!! Har gjort några liknande nudelsallader, både med äggnudlar och glasnudlar. Löv it!!
    Kolla gärna in:
    http://mumsfillibaba.blogspot.com/2010/05/teriyakiwok.html
    http://mumsfillibaba.blogspot.com/2010/07/thaisallad-med-rakor-och.html

    SvaraRadera
  7. Den ser supergod ut!! Jag/vi gillar verkligen asiatiskt av alla de slag och det här lät verkligen som något jag måste testa...igen ;)

    SvaraRadera
  8. Ser jättegott ut! Lagar sällan asiatiskt, men jag gillar verkligen smakerna och tänker att jag kanske skulle ta och testa detta recept någon gång...

    SvaraRadera
  9. Hej :)
    Idag gjorde min fru ditt tips på denna supergoda asiatiska sallad, och vi kan bara hålla med, helt fantastiskt gott blev det :)
    Vi åt så vi höll på att spricka !
    Tack....
    Jimmie.

    SvaraRadera
  10. Hej Jimmie! Tack för din kommentar... och jag kan bara hålla med dig, denna rätten toppar listan över asiatiska rätter! Den är verkligen ev favvo här hemma! Kram Gourmetmorsan

    SvaraRadera
  11. Jag tog precis första tuggan, wow. Det var tamejfan det godaste på länge!

    SvaraRadera
  12. Hej ViWaldy!
    Det var mej ett riktig grymt omdöme, på en otroligt god rätt. Kan bara hålla med dig! Nu blir jag bra sugen... det var ett tag sedan vi åt den här hemma! Får nog planera in den någon dag! Kram Gourmetmorsan

    SvaraRadera
  13. Riktigt gott!!!!!

    SvaraRadera
  14. Kanongott. Tack för tipset.

    SvaraRadera
  15. Kan man använda jordnötter istället för cashew?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Emma!

      Det går hur fint som helst att byta ut cashewnötter mot jordnötter! Lycka till! Gourmetmorsan

      Radera
  16. Ska salladen serveras varm? Alltså ska nudlarna vara varma? Låter supersmarrigt!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes! Den serveras ljummen. Man har nudlarna varma och kycklingen. Sedan är det andra kallat och allt blandas ihop och då blir den ljummen. Lycka till!

      Radera