tisdag 10 augusti 2010

Svärfars vinbärssaft!

Min svärfar jobbar efter måttot att "inte låta nåt gå till spillo".
Inte ens vinbären, trots att svärmor redan gjort några satser
vinbärsgelé. Men eftersom det i år blev gott om bär,
konstaterade han att det fick bli lite vinbärssaft oxå! Inte
oss emot som fick en flaska att släcka vår törst med :)
Det finns nog faktiskt inget bättre än hemmagjord saft!

Vinbärssaft a la svärfar Jan

Liten sats ca 5 dl
1 l (ca 500 g) röda vinbär
3 dl vatten
3 dl socker

Gör så här
1.Lägg bären, som inte behöver repas först, i en gryta.
2.Häll på vattnet och låt koka upp.
3.Låt koka i ca 10 min. Tryck bären med en sked på grytans kanter så att all saft rinner ur bären.
4.Häll bärmassan i en silställning eller ett tyg som lagts i ett durkslag. Låt stå och självrinna i ca 30 min.
5.Mät den avrunna saften och häll tillbaka i den rengjorda grytan. Låt koka upp. Rör ner sockret och rör tills det löst sig.
6.Ta grytan åt sidan och skumma väl.
7.Häll upp saften på väl rengjorda, varma flaskor. Skruva på lock och låt kallna.
8.Förvara saften kallt.


2 kommentarer:

  1. åh, visst är det gott med vinbärssaft? det har min mama också gjort!

    SvaraRadera
  2. Han har helt rätt din svärfar! Men vinbär finns ju så mycket så svårt att göra något med alla. Får nog plocka lite mer hos syrran i helgen och koka mig en flaska. Var mer motiverande när jag läste att man INTE behöver repa bären....:)

    SvaraRadera