tisdag 24 augusti 2010

Smörgåstårta a la Gourmetmorsan

Jag gav mig i kast med att göra en egen smörgåstårta.
Det är verkligen roligt det där... som ett litet konstverk.
Men först innan man kommer till garneringen, måste
man se till att göra fyllningen, och här stötte jag på patrull.
För jag hade planerat för två fyllningar... men fick besluts-
ångest, då jag hade tre stycken olika att välja på... Efter
mycket vånda, fick det bli ett lager med leverpastej och
gurkmajjo och det andra, skinka och mimosasallad. Dessa
båda fyllningarna har nog hängt med så länge jag kan minnas.
Men jag är lite sugen på att göra en annan, och då med tonfiskröra.
Så det får nog bli snart igen... för jag kan liksom inte släppa
den tanken riktigt!
Vilken är er favoritsmak bland fyllningar på smörgåstårtor?


Lager 1: Leverpastej med gurkmajjo
Lager 2: Skinka med mimosasallad.
Garnering: Grädde med majjo och kaviar.
Sedan krossade ostbågar. Mandariner, oliver, ägg,
skinka, sallad, räkor, citron.

3 kommentarer:

  1. Jättefin smörgåstårta! Här (i Kanada)har jag gjort flera smörgåstårtor på beställning i år. Svenskarna tycker det är så roligt att bjuda på eftersom det inte finns här men alla (Kanadensare) blir mäkta imponerade och gillar det verkligen så det kanske blir en ny grej här, Swedish sandwichcakes ;).

    SvaraRadera
  2. Har aldrig provat ha ostbågskross runt om, ska ta och testa det någon gång. Favoritfyllning måste bli något med antingen lax, räkor eller tonfisk.
    Vi håller tummarna för att det inte blir varmt och soligt på lördag (låter ju riktigt konstigt...) så kan vi kanske komma iväg då istället.

    SvaraRadera
  3. Jag brukar göra en med 3-lager. 1: kräftost, 2: vispadgrädde, finhackad gul lök + smörgåskaviar, 3: majonäs, räkor och dill. Och så sprayar jag alltid brödet med lite mineralvatten så tårtan blir riktigt saftig.

    SvaraRadera