tisdag 17 augusti 2010

Köttfärspiroger!


Åh för några dagar sedan fick jag en påse köttfärspiroger av
min mamma å det är ju bara såååå goda! Det små underbart
goda rackarna ligger i frysen i väntan på finare väder. Hade
tänkt ta med dem som strandmat nästa gång solen skiner.
Men tyvärr tycks det inte riktigt infinna sig... Idag väntas det
massor av regn...närmare bestämt upp mot 30-50 mm och
det går minsann ut och varnar oxå! Så än så länge får de
ligga kvar några dagar till, annars får man väl se till att det
blir en utflykt kanske :)

Mammas köttfärspiroger
ca 20 små eller 10 stora

75 gr smör
25 gr jäst
7 dl mjöl
2,5 dl mjölk

Smält smöret till 37°C. och blanda jäst, 
mjölk och mjöl till en deg.
Låt jäsa i 30 minuter.
Kavla ut och tryck ut rundlar och lägg fyllningen i och
lägg ihop dem till en halvmåne.
Pensla med ägg och ev. sesamfrön.

Exempel på fyllning:
  • Köttfärs
  • Skinka och ost
  • Salami och cambozolaost
In i ugnen på 200°C i 10 minuter eller tills de fått fin färg!

21 kommentarer:

  1. Åh nu vattnas det i munnen på mig, din mammas piråger är säkert jättegoda, men jag har ju bara smaket de på Möllan ( som jag beskrev i ett tidigare inlägg)i Malmö så nu väckte du mina smaklökar till liv som vanligt.

    SvaraRadera
  2. Åhh...nu längtar jag efter mammas piroger. Så goa de är! Får kanske göra en beställning....eller så får jag väl göra själv...:)

    SvaraRadera
  3. Hur länge ska de vara inne i ugnen och hur många grader?

    SvaraRadera
  4. Hej Ullis! Vilken miss av mig med 200°C i ca 10 min eller tills de fått fin färg! Kram Gourmetmorsan

    SvaraRadera
  5. Gör en sats på 500 gr blandfärs, så räcker det absolut! Sedan beror det förståss också på vad du mer har i din köttfärs, som fyller ut!
    Lycka till! Kram Gourmetmorsan

    SvaraRadera
  6. Dom här är helt underbara! Jag har använt receptet flera gånger nu!Dock har jag lyckats läsa fel på mjöl och mjölk några gånger. Så jag har behövt 3 dubbla receptet för att det ska stämma. Men inget fel med det, det blir ju bara fler piroger =D

    SvaraRadera
  7. Hej! De ser ju supergoda ut! Tänkte testa dessa att ha som "äta på stående fot"-mat när vi ska ha flytthjälp om knappt 2 veckor. Kan du bidra med lite recept på fyllning? Har så hiskeligt mycket att göra just nu att jag inte kommer att få till det alls annars är jag rädd ...

    Har du flera fyllningar på lut så får du gärna ge flera recept, så att man kan tillgodose många smaker hos flytthjälpen!

    Ett enormt stort tack på förhand!!!

    SvaraRadera
  8. Hej Åsa!
    Tyvärr har jag inga mängder på fyllningar. Jag brukar oftast ta vad jag har här hemma. Men strimla skinka, och blanda med någon god ost, typ stark prästost, som du river grovt. Skär tomater fint och blanda ihop skinka, osten och tomaterna. tillsätt gärna lite oregano. Klicka sedan ut på pirog degen och vik ihop!
    Lycka till! Kram Gourmetmorsan

    SvaraRadera
  9. Jag testade dessa piroger som blev supergoda! Ett litet problem bara; pirogerna öppnade sig gärna i kanterna under gräddningen.
    Jag försökte "klistra" igen kanterna med ägg och verkligen trycka ihop dem...men det blev sådär.

    Hur får du dem att hålla ihop?

    SvaraRadera
  10. Hej!
    Visst är de goda? Jag brukar använda en gaffel och nagga kanten med. Det brukar funka! Testa nästa gång... Kram Gourmetmorsan

    SvaraRadera
  11. Tack för svar! jag ska testa. Är på g att göra dem NU! :-) Mvh Therese

    SvaraRadera
  12. Fungerade perfekt den här gången!:-)

    SvaraRadera
  13. Kul, då blir det mer pirogbak framöver :-) Kram Gourmetmorsan

    SvaraRadera
  14. Hej!

    Pirogerna ser ljuvliga ut. Tror det får bli såna i morgon. Tänkte bara höra om du har något bra köttfärsrecept som man kan fylla dem med. Ska jag göra vanlig köttfärssås? Mvh Hannah

    SvaraRadera
  15. Hej! Googlade runt på olika recept å hittade det här, å jag provade. .....å jäsikens så goda de blev :-), jag gjorde dubbel deg å alla piroger tog slut på en gång, barnen deras kompisar jag å min man åt :-) Mvh Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Så roligt att hela familjen tyckte om dem. De brukar vara mycket omtyckta så dubbel sats var ett bra dra från dig ;-) Ändå fick du inga över... Får bli bak snart igen! Tack för kommentar, den värmer! Kram Gourmetmorsan

      Radera
  16. Hej! Skall jag verkligen blanda allt utan att smöret skall smätas?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Skrivfel av mig. Smöret ska smältas tillsammans med mjölken och bli 37°C. Sedan ska resten av ingredienserna i. Lycka till! Kram Gourmetmorsan

      Radera