fredag 18 juni 2010

Chokladbröd eller chokladkaka som jag skulle kalla det!

Chokladbröd skulle det bakas idag enligt Alma och Nellie.
När jag hämtade dem på fritids hade de just bakat denna
kaka eller bröd som de kallar det... och jag fick smaka på
deras alster. Mumsiga! Så på frågan om vad vi skulle hitta
på i eftermiddag, kom det i BAKA i mun från båda!
fram for bunkar och ingredienser för här skulle det
bakas... igen! :D Men det blev såååååå goda och många,
så vi fick ringa in fikagäster! :D


Chokladbröd (4 längder)

200 gr rumstempererat smör
2,5 dl socker
5 dl vetemjöl
5 msk kakao
1 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
1 ägg

Sätt ugnen på 180°C.
Blanda samman alla ingredienser i en matberedare. (Underlättar betydligt)
Kör under ett par minuter tills det blandar sig väl.
Rulla till en limpa. Dela i fyra dela och rulla ut till korvar ca. 20-30 cm.
Platta till dem något. Strö över pärlsocker.
Grädda i ugnen på 180°C i 12 minuter.
Skär dem på snedden, och låt dem svalna.

Alma -den perfekta arbetsledaren när det ska bakas
chokladbröd.



2 kommentarer:

  1. Chokladbröd får mig att minnas när jag var liten och mamma bakade det. Vi fick alltid ett tefat med de (i hennes ögon) mindre fina ändbitarna, men dock lika goda!

    SvaraRadera