måndag 12 april 2010

Gudagott drinktilltugg!


Detta måste ni bara testa. Helt ljuvliga drinktilltugg som
passar bra till drinken eller ett glas mousserat!
Själv njöt vi av dessa som fredagmys hemma hos mina
föräldrar och till varmrätt blev det örtmarinerad lamm.
Det ska sägas att de riktigt smälte i munnen...
Tror inte jag behöver säga nåt mer... :- I like it a lot
Gillar ni lamm eller tillhör ni de som tror/tycker
att de smakar "kofta"?

Sötsalta parmaspett
ca 16 små spett

150 gr äkta grekisk getost
1/2 kg melon tex. cantaloupe
70 gr lufttorkad skinka typ prosciutto
1 dl olivolja
1 msk pressad citron
1 tsk rivet citronskal
3 msk hackad basilika
flingsalt och svarpeppar
16 små coktailpinnar

Gör så här:
Skär osten och melonen i 16 kuber. Skär skinkskivorna
i långa breda strimlor. Vispa ihop olivolja, saft och skal
av citronen samt hackade örter och häll över. Låt marinera
i kylen en timma.
Trä upp skinka, ost och melon på coktailpinnarna. Ställ spetten
på ett fat och ringla över marinaden, salt och peppar. Ta fram
spetten i god tid så de inte är för kalla vid servering.


Örtmarinerad lammfilé med chevrérisotto
Färdig örtmarinerad lammfilé ca 200 gr/person
Chevrérisotto:
4 personer
4 sl avorioris
2 scharlottenlökar
2 msk smör
1 dl vitt vin
9 dl hönsbuljong
1 dl riven parmesanost
1 dl chevréost i små bitar
salt och peppar

Gör så här:
Hacka scharlottenlök fint. Smält smöret i en kastrull
och fräs löken mjuk. Häll i riset efter någon minut och
fräs alltsammans glansigt under 2-3 minuter. Tillsätt vinet.
Späd sedan i omgångar och under omrörning med
buljongen. Låt riset suga upp all buljong innan det fylls på
med mer. Koka på svag värme i 20 minuter tills riset känns
mjukt. Rör ner parmesanosten och chevréosten och smöret.
Smaka av med salt och peppar.

Lammfilén stekt endast under några minuter. Ska vara rosa inuti.
Då är de perfekt.

Härlig vårdukning i limefärger.

9 kommentarer:

  1. Drinktilltugget ska jag absolut prova! Visst är det gott med grillat. Det finns så mycket gott! Härlig säsong har vi framför oss!

    SvaraRadera
  2. Hej Pinglan! Denna årstiden är verkligen den bästa, om man frågar mig! Kul även matmässigt. Finns så mycket gott att tillaga och äta...
    Kram Gourmetmorsan

    SvaraRadera
  3. Jag älskar lamm, det är verkligen helt fantastiskt. Och rosa ska det vara! Jag har ätit lamm som smakar kofta, inte alls gott. Men på de lite finare restaurangerna där det kostar lite mer så är det en självklar vinnare! Jag kanske ska våga mig på att göra det själv.. Fast jag är så rädd för att misslyckas, haha.

    SvaraRadera
  4. Vilket bra drinktilltugg! Det ska jag ha på min tjejmiddag på lördag:-). En liten fråga - marinerar du endast skinkan i marinaden?
    Tusen tack på förhand!

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Du slänger ihop marinaden och låter marinaden står i kylen ca 1 timma. Under tiden kan du sätta ihop spetten med ost, melon och skinka. Strax innan servering ringlar du över marinaden över spetten. Superlätt och smidigt å jättegott :-) Lycka till! Kram Gourmetmorsan

    SvaraRadera
  6. Spätten har jag testat en gång förrut. Det gick hem så nu gör jag dom igen
    Eva

    SvaraRadera
  7. Ska pröva på denna rätt till en bjudning på fredag,trots att jag tycker det är svårt att lyckas med lamm. Skam den som ger sig...;)Vad är det för sås som du har ringlat över?

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Det är balsamicosirap som är ringlat... jättegott och som bryter av lite. Du kommer lyckas det lovar jag... Låt inte köttet steka för länge bara :-) Lycka till! Gourmetmorsan

    SvaraRadera
  9. Vilken fin blogg du har med goda recept och fina bilder.
    Besök gärna min lilla blogg med mat och bak www.ericasmeny.blogg.se el instagram ericagh66 och ericasmeny finns på FB.
    Ha en fin vecka och välkommen in hos mig. Har lagt till din blogg och ska söka igen dig på insta.
    Kram Erica

    SvaraRadera