torsdag 25 mars 2010

Våffeldagen är här!


Svärmor och svärfar kom med färska frallor och vi åt en
härlig långfrukost medans värmen steg utanför fönstret
och termometern steg mot 17 grader i solen... En helt
ljuvlig vårdag hade vi här på västkusten. Nu är äntligen
våren här och ett gott vårtecken är när sopbilarna far
runt på våra gator och sopar upp all grus som
vintern har bidragit med... det är vår det!


Eftersom det var våffeldagen också, kunde vi ju inte
undvika en våffla dagen till ära. Så efter en promenad
ner till Breareds torg och Lilla Träslöv Finbageri
smaskade vi i oss nygräddad våffla med kaffe.
Helt ljuvligt!

Har ni också ätit våffla idag?
Kanske har du något bra recept på frasiga
och lätta våfflor?
Jag är i stort behov av ett gott och bra våffel recept...

3 kommentarer:

  1. Jag har självklart oxå ätit våfflor idag och de blev supergoda. Receptet hittat du på min blogg.

    SvaraRadera
  2. Hej Madde. Jag gör alltid min farmors frasvåfflor som jag tycker är mumsiga. Testa! Kramar Helen

    Farmor Karins Våfflor
    2 ägg
    2,5 dl mjölk
    2,5 dl mjöl
    1,5 tsk bakpulver
    75 g smör

    Vispa ihop äggulor, mjölk, mjöl, smält smör och bakpulver. Vispa äggvitorna i en annan bunke och vänd ner dem till smeten.

    SvaraRadera
  3. 150 g smält smör
    4 dl vetemjöl (alt. 50% grahamsmjöl)
    2 tsk bakpulver
    1 krm salt
    3 dl vatten
    2 dl mjölk

    Fick receptet av lillasyrran och detta ärmitt nya favvorecept. De blev riktigt frasiga. Och jag tror det var just att de inte innehöll ägg som gjorde det.

    SvaraRadera