fredag 26 mars 2010

För att förhindra att smaklökarna bränner bort...


Ibland kan det liksom bli lite fel och kanske vansinnigt
starkt, maten man lagar, beroende på vad man använder
för kryddor :-)
Jag ska bara klargöra och visa kryddan jag använde
till den underbara pasta med räkor som stod på
bloggen för ett tag sedan. Det är nämligen
Chili explosin som jag använde från Santa Maria.
Den är att rekommendera, då annan chili kan bli
lite för skarp som vissa fick erfara...
Så nästa gång kan ni använda den här :-)

Pasta med räkor och ruccula
Ingredienser till 2 hungriga

3 msk olivolja
2 finhackade vitlöksklyftor
1-2 tsk torkad chili (jag använde Chili Explosion)
400 g skalade räkor
1 litet glas vitt vin
6 finhackade soltorkade tomater (eller 2 msk tomatpuré)
1 citron (det rivna skalet och saften)
2 nävar grovhackad ruccola

Gör så här
Plocka fram och förbered alla ingredienserna, dvs skala
räkor, finhacka vitlök och soltorkade tomater, riv citronskalet
och dela citronen. Redo? Nu kör vi!

Koka pasta
Under tiden pastan kokar – värm olivoljan i stekpanna och lägg i vitlöken och chilin.
När vitlöken börjar ta färg (det går snabbt) lägger du i räkorna i pannan och låter dem fräsa i vitlöks/chilioljan i en minut.
Häll i vinet och tomaterna (mixa gärna tomaterna med lite olja så det blir en fin paste) och rör runt så att det blandas.
Rör i hälften av ruccolan och pressa över citronsaften. Smaka av med salt och peppar.
Om pastan inte är klar, dra pannan åt sidan, annars häller du av pastan och häller tillbaka den i pannan.
Häll pastasåsen över pastan och blanda runt.
Lägg upp på tallrikar och dekorera med resten av ruccolan och citronskalet.
Klart!

4 kommentarer:

  1. Hehe!! Härligt med chili, jag gillar de kryddor och såser som verkligen smakar mycket chili men inte är så dundrade hotta, där är D´Elidas min favorit! Trevlig helg på dig!

    SvaraRadera
  2. Har precis gjort en chipsdipp av gräddfil, pressad vitlök och chili explosion. Gott och starkt. Jag försöker skrämma bort en jobbig förkylning :-)

    SvaraRadera
  3. väldigt gott! ...och enkelt för en novis som mig :)
    emma

    SvaraRadera