lördag 13 mars 2010

2-rätters och Final i Melodifestivalen!

Anna Bergendahl.jpg


Foto: www.gradering.org/ cpics/Anna%20Bergendahl.jpg


Min favorit, Anna Bergendahl gick och tog hem hela klabbet i
finalen i Melodifestivalen. Det var verkligen inte illa. Men jag
har hållit henne som favorit, redan från första gången jag hörde
denna underbara tjej, med denna väldigt speciella och
fantastiska röst! Jag tror hon kan gå långt i Eurovison Song
Contest. Vem hade ni som favorit?
Framför TV satt vi och njöt av en 2-rätters med Bresola till
förrätt och lammfilé med basilikarisotto till varmrätt. Kan jag
säga annat än att det var det bästa på länge...å så lite rött vin
till, som slank ner och la sig som grädde på moset!


Bresola
4-5 skivor tunt skivad bresola
Hyvlad parmesanost
Ringad olivolja med citron
Rostade pinjenötter
Finhackad ruccula
Salt/Peppar


Marinerad Lammfilé med Basilikarisotto

1 marinerad lammfilé (färdigmarinerad av Götagatans chark)
Steks ett par minuter på varje sida.

Risotto 4 personer
4 dl Risenta Avoriosris
2 scharlotten lökar
1-2 msk smör
1 dl vitt vin
9 dl hönsbuljong
2 dl riven parmesanost
salt och peppar
Basilika (går bra med fryst)

Hacka scharlotten löken fint. Koka upp hönsbuljongen.
Smält smöret och fräs löken mjuk. Häll i riset och fräs i
2-3 minuter. Häll i 1/3 av hönsbuljongen under omrörning,
och tillsätt buljong efterhand. Koka på svag värme i 20 minuter.
Häl på vinet och rör i den rivna parmesanost och ev. en klick
extra smör. tillsätt basilikan och smaka av med salt och peppar.

Servera med lättstekt vårlök, eller strimlor av purjolök och morötter.
Sockra den gärna lite under stekningen.

Bon apetit!

3 kommentarer:

  1. Oj, vilken härlig middag! Det ser supergott ut!!

    SvaraRadera
  2. Hej Pinglan!
    Det var verkligen super duper gott!
    Gourmetmorsan

    SvaraRadera
  3. En klockren 2-rätters! Jag äter hellre förrätt + varmrätt än varmrätt + dessert. Detta ser hiskeligt gott ut ju! :)

    SvaraRadera