onsdag 3 februari 2010

Kantarellpaj - mitt i snöyran!

Ikväll blev det kantarellpaj till kvällsmat, vilket var riktigt
gott när man i stort sett fått ägna mycket tid till snöskottning.
Man hinner ju inte bli klart förrän man ska börja om igen...
Vi har nog inte fått så mycket snö på många många år. Det är
ju riktigt häftigt samtidigt som man börjar tröttna på det... det
är lite kluvna känslor. Jag har precis börjat fundera på var jag
ska så mitt grönsaksland, fast det känns som jag inte behöver
ha någon brådska med det :-) Det dröjer nog... Tillbaka till
kantarellpajen, här kommer receptet:




Kantarellpaj i minipajer
8 st
100 gr smör
3 dl vetemjöl
2 msk kallt vatten
Fyllning:
150 gr kantareller
3 ägg
1 dl grädde
2 dl mjölk
1 tsk timjan
½ tsk salt
2 dl cheddarost
Garnering:
Färsk timjan


Mixa samman degen och tryck ut i mini pajformar.

(Finns att köpa på Ikea, ifall man önskar små).
Annars går det bra med stor pajform också. Låt stå
kallt i 30 min.
Vispa samman ägg, grädde, mjölk, timjan och salt.
Grädda pajerna i 200 grader i 5 min.
Strö svamp och ost i pajformarna, och häll över

äggblandningen.
Grädda i ugnen i 15 min eller tills de stelnat.
Garnera med timjan.






Största vallen någonsin vid vårt hus...det gäller att ha
koll brevlådan, så den inte försvinner in i vallen :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar